Asociația ”Prietenii Sfântului Efrem cel Nou”

"Viaţa noastră pe pământ este ca o carte pe care o scriem noi, fiecare, prin faptele noastre, prin cuvintele noastre şi prin gândurile noastre. Cât suntem încă în viaţa aceasta putem reveni asupra a ceea ce am scris cu fapta, cu vorba sau cu gândul. Prin pocăinţă, prin îndreptare, prin începutul bun, corectăm capitole din viaţa noastră, fraze întregi din cartea vieţii noastre, exprimări greşite! Dar, atunci când s-a încheiat viaţa noastră pe pământ se pune sigiliu pe cartea vieţii noastre şi nu mai putem îndrepta nici capitolele, nici frazele, nici cuvintele, ci rămân aşa cum ne-a găsit ceasul morţii şi ziua judecăţii" (Sfântul Isaac Sirul)

Începutul ecumenismului – studiu preliminar pe documente (1902) și paralelă cu ”febra cretană” (2016)

Părintele Sava Lavriotul a afirmat că începutul ecumenismului ar fi legat de Enciclica patriarhului ecumenic Ieremia al Constantinopolului, din anul 1902. La întrebarea unei doamne despre ce anume scrie exact în această Enciclică, am făcut un mic studiu introductiv, pornind de la textul ei, găsit la adresa:
https://www.scribd.com/document/77290945/%CE%97-%CE%A0%CE%91%CE%A4%CE%A1%CE%99%CE%91%CE%A1%CE%A7%CE%99%CE%9A%CE%97-%CE%95%CE%93%CE%9A%CE%A5%CE%9A%CE%9B%CE%99%CE%9F%CE%A3-%CE%A4%CE%9F%CE%A5-1902#
Iată și un pdf cu foaia de titlu – Enciclica din 1902

Iată mailul meu de răspuns:

”Cu rugăciunile dvs, am găsit-o aici (și am dat linkul)
Ia sa vedem ce zice pe scurt:
– e despre relațiile dintre Bisericile Ortodoxe autocefale și despre alte probleme de interes general (pe vremea aceea).
– broșura (lucrarea) a fost tipărită de Editura Patriarhiei ecumenice doar în anul 1904 (interesant, caci Enciclicele sunt scrisori trimise peste tot, ori a aștepta 2 ani pentru a publica textul și a-l trimite pare ciudat)
– în introducere se spune care sunt pe scurt temele tratate:
a) întâlnirea în înțelegere și în iubire și întărirea Bisericilor Ortodoxe autocefale;
b) relația posibilă și abordarea cu iubire creștină a celor două ramuri (αναδενδράδας) creștine, catolicismul și protestantismul (comentariul meu: deja expresia sună ecumenist, fiind numiți ereticii – ”ramuri”; apoi s-a dezvoltat încet și ”teoria ramurilor”, celebră în erezia ecumenistă; dacă li se spunea ”ramuri uscate, despărțite de Trupul Bisericii, moarte și lipsite de har – atunci era ADEVĂRAT”).
c) cum vede Biserica Ortodoxă apropierea și unirea cu așa-numiții ”vechii catolici” (care s-au despărțit de ceilalți catolici-papistași);
d) păstrarea sau schimbarea calendarului aflat în uz.
Urmează textul, prin care se arată dorința de unire cu neortodocșii. Trebuie studiat cu atenție.
Apoi, partea a doua a broșurii expune răspunsul Patriarhiei Ierusalimului la această enciclică a Patriarhului ecumenic. Acest răspuns este marcat de deschiderea spre unitate cu eterodocșii. Iarăși, trebuie studiat în amănunțime.
Apoi este răspunsul Patriarhiei Rusiei. Apoi al Bisericii Greciei.
Vine și răspunsul Bisericii României (încă nu era patriarhie) (între paginile 42-53), semnată de ierarhii romani, în frunte cu Iosif, mitropolit primat al României.
Răspunsul românesc este foarte echilibrat și extins. La un moment dat se spune așa:
”Nu acceptăm însă propuneri în ceea ce privește modul de intrare (în ortodoxie): pentru că există o singură, unică intrare spre Cale, Adevăr și Viață, și aceasta este credința sinceră, neîntinată și statornică, așa cum noi am primit-o de la Domnul și Mântuitorul nostru Iisus Hristos și cum au dogmatizat-o Sfinții Lui ucenici prin cele șapte Sinoade Ecumenice, atât în ceea ce privește învățătura, cât și din punct de vedere al disciplinei canonice bisericești.”
Comentariul meu: Unde sunt ”luptătorii” români din Creta, care au dat la o parte apoi canoanele Sfinților Părinți și în mod anticanonic ne prigonesc pe noi, cei care nu vrem să ne facem părtași la erezie și, în mod canonic, am întrerupt pomenirea lor? Îmi vine în minte, parcă, un cuvânt celebru: unde ești tu. Țepeș doamne? Iertați. Sau mai bine: Doamne, dă-le pocăință și stă-le împotrivă în încercarea ecumenistă eretică de a duce un neam întreg în iad.
Apoi este răspunsul Bisericii Serbiei.
În cazul sârbilor, ei hotărăsc mai multe puncte concrete, din care la punctul 2 (la pagina 61 a broșurii) se spune așa:
”Această unire (a ortodocșilor cu eterodocșii) este cu putință să se realizeze dacă dogmele Sfintei Biserici Ortodoxe sunt păstrate în toată integritatea și în esența lor, așa cum au fost păstrate în primele secole creștine de către toți creștinii.”
Comentariul meu: Unde se situează ”luptătorii” români actuali, participanți la blasfemia din Creta față de această concepție sănătoasă ortodoxă? Așa de departe ca pământul de soare. Sau poate chiar dublu. Deocamdată. Dar suntem în ziua pildei fiului risipitor, deci să luăm aminte.
Urmează răspunsul Bisericii din Muntenegru
Se încheie cu răspunsuri date tuturor de către Patriarhia ecumenica, sub conducerea aceluiași patriarh Ioachim (de asta a durat în total 2 ani, până au venit toate răspunsurile)
Așa se încheie (are în total 80 de pagini). Voi încerca în viitor un studiu amănunțit al ei
Cu respect, pr. Ciprian Staicu.”

31 Responses to Începutul ecumenismului – studiu preliminar pe documente (1902) și paralelă cu ”febra cretană” (2016)

  1. Doina says:

    Mulțumim pentru toate eforturile pe care le faceti pt a ne lamurii sau mai bine zis pentru a ne catehiza pentru că multă nevoie avem. Din păcate noi românii nu suntem catehizati si de aici multe abateri de la adevăr. Noi trebuie să urmăm calea Sfinților Părinți, nimic mai mult sau mai putin.
    Doamne ajută!

  2. Mihai says:

    Pai ce ,,lupta” a dus și duce ,, ierarhia” b.o.r am văzut, nu mai are nevoie de nici un comentariu, poate totuși asi va veni/reveni în fire însă slabe speranțe

  3. Maria says:

    Parinte mi a trimis un pr acest articol .E interesant ,spune si despre atitudinea sf v ca e foarte buna…Nu avem pe cineva sa ne traduca,daca puteti ,traduceti sf.v. si macar ne faceti un rezumat. Doamne ajuta !

  4. BALTAG LICĂ says:

    Este clar timpul când apele se separă. Nu putem sta la aceeași masă lupii cu oile. Noi n-am „înghițit” pe nimeni până acum și nici n-o vom face, pe când ei au „ros”(caterisit) câteva dintre mioarele cele drepte. Domnul îi primește pe toți care se pocăiesc în turma de mioare, dar musai trebuie să se lepede de erezie și să-și recunoască greșeala. La fel cum și catolicii se pot întoarce la Ortodoxie dacă și numai dacă revin la dogmele ortodoxe, singurele care trebuie să rămână și după eventuala unire. Ne e greu că încă nu avem preoți locali care să îmbrățișeze această cauză. Dar Hristos știe asta și ni-i va trimite la timpul potrivit. Bine e că încă mai avem libertatea de exprimare garantată prin lege. Încă ! Încet, încet se pare că intrăm în ilegalitate. De ce zic așa? Pentru că-și vor asmuți „dulăii” pe noi văzându-ne cât suntem de puțin pentru a ne rade cu totul. Dar cum niciun fir de păr din capul nostru nu se clatină fără voie de sus, păstrăm drumul drept până la capăt. Doar Hristos hotărăște soarta acestei lupte. Cine-L are, are și victoria. Doamne ajută !

  5. Claudiu says:

    http://marturieathonita.ro/sa-ne-mai-uitam-si-la-sufletul-nostru/

    Pr Ciprian, ce parere aveti despre acest cuvant al Mitr Ieremia al Gortinei?..a acelasi limbaj cu 2 sensuri sau mi se pare mie?..dau inapoi, ce fac?..cine sunt super-ortodocsii, cei care au intrerupt pomenirea, cei care conform spuselor Sf Parinti se ingradesc de erezie?..Iertati, astept un raspuns din partea Sf Voastre! Doamne ajuta si mantuire!

    • admin2 says:

      Doamne ajută.
      1. Dacă apare pe marturie athonita e clar ca sensul articolului e inspirat de părintele Ștefan Nuțescu, ecumenist convins.
      2. Domnul Caliopie Papacioc este un foarte bun traducător (mult mai bun ca mine), dar nu văd indicată sursa traducerii. Pe de altă parte, Caliopie este cel mai bun prieten al lui Virgiliu Gheorghe Vlăiescu, conducătorul revistei Familia Ortodoxă, care știm ce atitudine aservită pro-ecumenistă a adoptat (cu durere o spun).
      3. Hristos așteaptă de la fiecare dintre noi să ne facem datoria. Sunt sigur că vlădica Ieremia face tot ce poate. Oricum, face de 100 de ori mai mult ca orice ierarh român la ora actuală.
      Voi reveni, când timpul îmi va permite și voi găsi sursa traducerii, ca să pot verifica datele.
      Până atunci, nu stați după mine. Lupta merge înainte!
      Pr. Ciprian.

  6. Irina says:

    Vă rugăm ,dați o sugestie pentru direcționarea celor 2% din impozit!avem nevoie si de un formular 230 pentru a’l descărca

  7. vasilica says:

    Vrednica este!
    Sa o pomenim in rugaciunile noastre pe monahia Meletina Lupascu.

    Doamne ajuta!

  8. Sandel says:

    @ Baltag Lica

    Asa sa ne ajute Bunul Dumnezeu si Maica Sa.

  9. Kmi says:

    Deci exista 115 de iconomie de la acea enciclica! Buuun !

    Am sa va explic de ce sunt necesare aceste clarificari: iubitorii
    jumatatilor de masura, „rabdatori si ascultatori” in regim no-comment de cei care detin monopolul asupra constiintelor lor, recomanda cartea „Cele 2 extreme ecumenismul si stilismul” de Arhim. Epifanie Theodoropulos. Cartea e buna pentru date istorice si anumite invataturi ale sfintilor din vechime sau cuviosilor contemporani, dar nu e buna pentru concluziile pe care le are: invitatia la pomenirea
    ierarhilor apostati, dupa modelul din vechime (se invoca secolele care au trecut de la declararea de pe vremea lui Fotie a latinilor drept eretici 861 si schisma din 1054, la pag. 86 – 87 ale cartii mai sus indicate). Cu alte cuvinte, sa mai steptam si noi in era vitezei, aproape 2 secole in care ierarhii ecumenisti sa se trezeasca si pocaiasca!

    Suntem considerati retrograzi si cu mentalitate de ev mediu, petru ca traim intepeniti in Traditie, ne opunem civilizatiei si intereselor de ordin geostrategic ale unirii crestinilor de toate confesiunile, pe de alta parte suntem trimisi sa asteptam dupa modelul istoric al rabdarii (iconomiei) apropate 2 secole!

    115 ani de iconomie sunt ultra-suficienti, au avut timp sa se
    indrepte, dar lucrurile s-au stricat mai mult ! O infectie patrunsa in corpul bisericii, netratata la timp, a cuprins organe vitale (centrele de comanda, Ierahii Bisericilor Ortodoxe) si risca sa se imprastie in tot organismul. A nu aplica tratamentul nepomenirii apostatilor este ca si cum un doctor ar spune ca in caz de infectie severa nu este bine sa spui pacientului ce se intampla, nici sa-i administrezi tratament ca sa nu se sminteasca si sa se tulbure! E mai bine sa ajungi in starea de septicemie, pentru ca abia atunci tratamentul va fi eficient, abia atunci (eventual in starea de coma duhovniceasca) sa se hotarasca pacientul daca intrerupe pomenirea sau
    nu a episcopului ecumenist!

    In era fast-food, fast-communication, fast decimare (biologica,
    psihica si duhovniceasca) pe toate caile, noi trebuie sa prelungim iconomia, sa fim cat mai tardivi in solutionarea problemei, cand, de fapt, se impune mai urgent ca niciodata sa se anatemizeze cea mai diabolica erezie! Guvernul mondial s-a pregatit sa ne cip-eze pe toti ca pe vite si ne pregateste eliminarea banilor lichizi! Razboiul bate la usa planetei, nu numai a Romaniei! Patriarhia ne-a dat binecuvantare la indosariere electronica prin pasapoarte cu cip (catre
    iad), a mai binecuvantat decimarea biologica prin vaccinuri (prin
    reclame la Trinitas radio-TV) si decimarea duhovniceasca prin aceleasi vaccinuri (vin la pachet cu implantul de cip – a se vedea cartile „Staretii despre vremurile din urma” si „Complotul mondial impotriva sanatatii, de Clair Severac)! Iar noi inca nu am aplicat aproape 2 secole de iconomie pt. intoarcerea ereticilor!

    Biserica trebuie sa evolueze, sa se adapteze (trambiteaza cei cu
    mentalitate corecta politic) ! Dar Biserica este desavarsita prin
    IIsus Hristos, nu poate evolua ceva desavarsit! Nici nu se poate
    adapta (in sensul coborarii Ei la nivelul mizeriei noastre) tocmai pt. ca e desavarsita si model noua de indreptare!

    Biserica trebuie sa tina cont de interesele geopolitice si
    geo-strategice ale timpurilor pe care le traim (spun cei open-minded)! Dar tocmai din interese geopolitice si geostrategice fariseii (care au asmutit multimile) au cerut rastignirea lui Hristos, spunand: mai bina sa piara un singur om, decat tot poporul; noi nu cunoastem al imparat decat pe Cezarul !

    Cred ca putem considera mai mult de 115 ani de iconomie, daca tinem cont de datele din cartea Arhim. Epifanie (pagina 105):

    – pe la inceputul sec. XVIII in Arta se dadeau Sf. taine si apusenilor de catre clericii ortodocsi, cu toate ca lucrul acesta pricinuia sminteala crestinilor ortodocsi
    -in 1869 la inmormantarea mitropolitului Smirnei, au slujit
    arhiepiscopul Armeniei si un preot anglican
    -in 1875 arhiepisc. ortodox al Patrei a savarsit impreuna cu un cleric anglican de acolo Taina Botezului
    -in 1879 Sf. Sinod al Patriarhiei de Constantinopol a hotarat, ca la mare nevoie, se ingaduie impartasirea in taine si cu armenii, adica savarsirea de catre un preot ortodox a tainelor Botezului, Cununiei si Sfg. Liturghii pt. armeni
    -in 1898 patriarhul Gherasim al Ierusalimului a ingaduit crestinilor ortodocsi sirieni din Melbourne sa primeasca Sf. Impartasanie de la clerici anglicani

    Doamne ajuta!
    Kmi

    • admin2 says:

      1. Despre faptul că mitropolitul Ieremia spune ceva ce nu convine altora. Trebuie cercetat ce spune, unde a spus oficial, cine sunt opozanții lui, dacă sunt sinceri etc. Nu aruncăm cu piatra! Că poate e bumerang, nu piatră.
      2. La fel.
      3. Alte acuze la adresa mitropolitului Ieremia.
      4. La fel.
      Repet, trebuie verificate informațiile și să fie un grec cu autoritate care ia atitudine. Nu români care traduc cu google translate, numai să aibă audiență pe net. Doamne, apără-ne!
      Parcă, din neasumarea vremurilor de prigoană, am ajuns să ne ”bucurăm” când pică unul din cei buni, că pe cei vânduți îi credem că o duc bine. Și ne e ciudă pe ei.
      Mai mult discernământ, asta ne trebuie. Și să nu mai ”martirizăm tastatura”.
      Cum întărim credința adevărată în popor? Că de ”vânătoarea de vrăjitoare” ortodoxo-ecumeniste parcă suntem sătui. Sau oare nu putem mai mult și asta este măsura neputinței noastre?
      Mitropolitul Ieremia de ani de zile își catehizează turma împotriva ecumenismului și pentru apărarea dreptei credințe. El are ani de misiune și de dovezi ale ducerii luptei bune. Nu îl puneți la zid. La zid sunt cei care NU FAC NIMIC pentru dreapta credință, doar strigă huo! Probabil așa au învățat pe anumite site-uri ”ortodoxe.”
      Cu durere, pr. Ciprian.

      • Ortodox says:

        La punctul 3 , cu sau fara google translate, antetul este
        ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΣ
        ΓΟΡΤΥΝΟΣ ΚΑΙ ΜΕΓΑΛΟΠΟΛΕΩΣ
        ΔΗΜΗΤΣΑΝΑ-ΜΕΓΑΛΟΠΟΛΙΣ
        Ἀριθμ. Πρωτ. 5
        Δημητσάνα – Μεγαλόπολη, 11 Ἰανουαρίου 2017
        Cred ca poate fi cautat pe site-ul Mitropoliei de un cunoscator de limba greaca. Ne ajutati?
        http://www.imgortmeg.gr/index.php

        • admin2 says:

          Mă uit. Numai să mă odihnesc puțin, că de la 6 sunt în picioare și am dormit doar 4 ceasuri.

          • Ortodox says:

            Noutati?

          • admin2 says:

            Cea mai mare noutate-veche este că Dumnezeu ne iubește. Mai mult chiar decât ieri.

          • admin2 says:

            Azi am citit pe unul din blogurile lui Vasile Vieru, alias saccsiv, paragrafele de mai jos; aluzia la mine este o mizerie, de aceea nici nu am făcut articol aici pe site, dar fiind plină de minciuni, sunt dator să spun adevărul (aceasta nu înseamnă că este vreun război între mărturistori, pentru simplu fapt că Vasile Vieru face parte din altă categorie umană):
            ”Intr-o discutie telefonica, din toamna, cu preotul Ciprian Ioan Staicu, acesta insista ca absolut toti (de la Bogdan Stanciu si pana la Gabriel Gioacas) indiferent de cat de implicati ar fi in asociatii anti avort sau presa independenta, trebuie musai ca mai intai sa munceasca la cartofi sau aiurea si abia pe urma, facultativ si in timpul liber, sa se ocupe de lupta anti sistem sau de informare corecta a celor cu totul dezinformati de uriasul aparat propagandistic al mass-media. M-am straduit sa-i explic ca e fundamental gresit ce zice el, dar degeaba.
            Si din nefericire, mult prea multi gandesc aidoma respectivului preot.”
            Nu i-am mai pus diacriticele, așa era în original.
            Acum adevărul:
            Vasile m-a sunat și mi-a cerut 500 lei pentru rechizitele fiului lui. I-am trimis. Peste câteva zile, m-a sunat că Gabriel G. are mari probleme financiare, îi mor copiii de foame și să îl ajut și pe el. Pe vremea aceea eu nu știam care este trecutul lui Vasile. Culmea, nu?
            I-am spus că nu mai am momentan bani, dar, dacă chiar nu are ce să mănânce, de ce nu se duce Gabriel câteva zile – era în septembrie – să lucreze ca zilier undeva? Măcar scoate banii pentru hrana familiei. M-am exprimat cu tot respectul. I-am spus că și eu am muncit orice, de la scris cărți la cărat pământ, făcut betoane, placat pereți, cărat bolțari etc. Orice a fost nevoie!
            La faza asta, Vasile a sărit în sus.. și în final am aflat și MARELE ADEVĂR: el, Vasile, și Gabriel sunt principalii – dar mai ales el, Vasile – mărturisitori ai Ortodoxiei.
            Slavă Ție, Doamne!
            Pentru astfel de ”mărturisitori”? Nu, ci pentru că mi-ai deschis ochii la timp și am scăpat ieftin de marele duet.
            Cât despre iubiții cititori români, fiecare face ce vrea cu bănuții lui. Dar nu uitați că Vasile Vieru insistă să fie ajutat. Și va insista, căci așa este … la locul de muncă!
            Doamne, apără-ne!
            Pr. Ciprian

          • Ortodox says:

            Stiti bine ce va intreb de fapt! Ce v-a intrebat si Daniel. Se confirma sau nu pozitia IPS Ieremia de pe site-ul oficial? Stim ca e dureros in caz ca se confirma, dar sa stim pe unde ne aflam. IPS Serafim al Pireului pe unde se mai pozitioneaza?
            Multumesc.

          • admin2 says:

            Frați români, nu vă mai puneți nădejdea în ierarhii greci. Nu că nu ar fi de nădejde. Însă ei cu ale lor, noi cu smerenia noastră. Patriarhia pregătește torționari la mănăstirea Caraiman și noi ne interesăm de mitropoliții greci?
            Noi trebuie să ne ducem lupta noastră, să strângem rândurile, că ecumenism mai drăcesc decât cel din România nu există.
            Părinții athoniți i-au spus lui Gheron Sava, când eram cu el în mașină, în drum spre Basarabia: ”Grecia e aproape moartă. Acum inima Ortodoxiei bate în România.”
            Apoi să bată! Cum? Asta ne învață sfânta rugăciune și curajul mărturisirii. Doamne, facă-se voia Ta!
            Pr. Ciprian.

  10. Ortodox says:

    Nu parinte, nu ne bucuram de caderea nimanui si nici nu punem la zid pe nimeni. Doar ne ingrozim si ne rugam: Fereste-ne Doamne pe toti!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *