Asociația ”Prietenii Sfântului Efrem cel Nou”

"Viaţa noastră pe pământ este ca o carte pe care o scriem noi, fiecare, prin faptele noastre, prin cuvintele noastre şi prin gândurile noastre. Cât suntem încă în viaţa aceasta putem reveni asupra a ceea ce am scris cu fapta, cu vorba sau cu gândul. Prin pocăinţă, prin îndreptare, prin începutul bun, corectăm capitole din viaţa noastră, fraze întregi din cartea vieţii noastre, exprimări greşite! Dar, atunci când s-a încheiat viaţa noastră pe pământ se pune sigiliu pe cartea vieţii noastre şi nu mai putem îndrepta nici capitolele, nici frazele, nici cuvintele, ci rămân aşa cum ne-a găsit ceasul morţii şi ziua judecăţii" (Sfântul Isaac Sirul)

Omilia lui Gheron Sava Lavriotul la Sinaxa din Thesalonic, 4 aprilie 2017

Gheron Sava a avut bunătatea de a traduce prin apropiații lui omilia susținută la Thesalonic, pe care a și împărțit-o românilor prezenți, pentru ca aceștia să înțeleagă în direct cuvântul lui.

Veți putea remarca un discurs ortodox 100%, ceea ce face ca toate acuzele aduse în ultima vreme la adresa părintelui Sava referitor la teologia pe care o mărturisește să se dovedească a fi doar niște simple calomnii.

Este un mare teolog, rugător întru smerenie. Să avem parte de rugăciunile lui.

Omilia lui Gheron Sava la Sinaxa din Thesalonic 4 aprilie 2017

42 Responses to Omilia lui Gheron Sava Lavriotul la Sinaxa din Thesalonic, 4 aprilie 2017

  1. florentina says:

    SFANTUL IOSIF VIRINIEOS A SPUS ATAT DE FRUMOS :Nu ne vom lepăda de tine, iubită Ortodoxie!
    Nu te vom minți pe tine, Cinstire de Părinți predan
    isită! Nu ne vom depărta de tine, Maică, bună
    cinstire. Întru tine ne-am născut și întru tine tră
    im, și întru tine vom adormi! Iar dacă vremea o va
    cere,
    și de mii de ori vom muri pentru tine”.
    Amin.

  2. Kmi says:

    Doamne ajuta, Parinte!
    Dumnezeu sa va rasplateasca pentru tot efortul depus pana acum pentru apararea sfintei noastre credinte ortodoxe (informare, conferinte, brosura, prezenta la Sinaxa din 4 aprilie, traducerile de documente importante pentru lupta anti-ecumenista, etc.). Maica Domnului sa va tina sub sfantul Sau acoperamant, nu numai pe sfintia voastra, dar si pe toti cei care s-au implicat in actiuni similare (preoti, monahi si mireni din Romania, Grecia, Ucraina, Rep. Moldova si de pe alte coordonate de pe mapamond)!

    Sfantilor marturisitori din toate timpurile (din timpul prigoanelor pagane din primele secole, de la sinoadele ecumenice, din inchisorile comuniste), rugati-va pentru noi in aceste vremuri de grea incercare si prigoana!

  3. Lucian Pop says:

    Poziția părintelui Ciprian Staicu la Sinaxa din 4 aprilie 2017 mi s-a părut foarte echilibrată și de bun augur. Cred că Sinaxa este benefică în vederea întrunirii Sinodului de la Bănceni, care să condamne sinodul din Creta. Mulțumim, părinte! Doamne ajută!

    • admin2 says:

      Slavă Domnului pentru toate! Referitor la viitor, vom vedea exact unde și când se va ține pasul 2. Așa spun ultimele informații (nu de la SRI, firește).
      Nădejde, că Domnul este cu noi!
      Pr. Ciprian

  4. Doina says:

    Multumim din suflet pr. Sava pentru dragostea pe care o are față de români și Bunul Dumnezeu să-i dea putere de mărturisire până la capăt.

  5. Nicoleta C says:

    Cred ca a avut un final frumos aceasta sinaxa,mai ales ca s-a condamnat ecumenismul ,incepandu-se cu aceasta actiune la nivelul pleromei, preotilor si monahilor .A fost un pas important in aceasta lupta.Speram sa se concretizeze si pasul urmator,adica sinodul de la Banceni.Trebuie lucrat sistematic,cu rabdare si dragoste ,pentru a ramane in adevar si unitate.

    • admin2 says:

      Se pare că următorul pas este în discuție, referitor la locul desfășurării. Să nu ne avântăm. Rugăciune și răbdare, căci la cârma istoriei e Hristos, nimeni altcineva.

  6. Ionut N. says:

    Doamne ajuta! Pr Ciprian, cand veti avea timp, puteti traduce si posta aici traducerea acestui filmulet cu pr Theodor Zisis? Spune lucruri foarte lamuritoare, dar nu toti cunoastem limba greaca. Sarut dreapta! Iata video-ul: https://youtu.be/_zH-sTQOncc

  7. Maria says:

    Prigoana impotriva maicilor de la Man. Frumoasa din Iasi:

    https://youtu.be/eRnTDMcg5rk

  8. Anda Barbulescu says:

    Slava lui Dumnezeu pentru toate ! Multumiri din suflet tuturor celor ce lupta pentru Adevarul lui Hristos, jertfindu-se pe sine. Domnul sa-i intareasca, Domnul sa-i lumineze si sa faca mila cu noi toti, pentru lupta si rugaciunile lor.
    M-am bucurat mult de rezolutia acestei Sinaxe – un pas foarte important – m-am bucurat mult vazand ca incercatul nostru popor ortodox nu este singur. Domnul s-o binecuvanteze si s-o rasplateasca si pe Iulia – copila luptatoare !
    Anda Barbulescu

  9. Parascheva says:

    Găsim în viața Sfîntului Paisie cel Mare (secolul 5) următoarea întîmplare cu sens foarte actual pentru creștinii vremurilor de pe urmă:

    Un monah foarte simplu cu socoteala minţii era ucenic al Sfîntului Paisie cel Mare şi asculta bine de toate poruncile lui. Acesta, ducîndu-se odată în Egipt să vîndă nişte lucruri de mînă, s-a găsit în cale cu un jidov (iudeu) şi mergea împreună cu dînsul. Iar jidovul, cunoscînd simplitatea monahului, cu pîngărita lui limbă a vărsat într-însul veninul şarpelui cel stricător de suflete care-l avea în inima sa, zicîndu-i:

    „O, monahule, pentru ce credeţi voi aşa, la întîmplare, în Cel Răstignit, fiindcă nu este El Mesia cel aşteptat, ci altul! Pentru că altul este acela, iar nu acesta în Care credeţi voi, creştinii!”

    Iar monahul, din nerăutate şi din prostimea inimii sale, s-a amăgit şi a răspuns: „Poate aşa este, cum zici tu”.

    Şi îndată, vai de primejdia ce a pătimit ticălosul, căci a căzut din darul Sfîntului Botez, precum se va vedea în cele următoare, căci întorcîndu-se în pustie şi văzîndu-l dumnezeiescul Paisie, nu voia să-l primească nicidecum, nici chiar să-l vadă, nici a se apropia de dînsul să-i vorbească, ci se întorcea de la el. Iar ucenicul, văzînd pe bătrînul său că se întoarce de la el, s-a întristat foarte mult şi se mira care să fie pricina.

    De aceea, căzînd la picioarele lui, i-a zis: „Părinte, pentru ce te întorci de la mine, ticălosul, şi nu voieşti să mă vezi, ci te îngreţoşezi ca de o urîciune? Acest lucru nu mi l-ai făcut niciodată!”

    Bătrînul i-a zis: „O, omule, cine eşti tu că nu te cunosc?”

    Ucenicul i-a răspuns: „O, părinte, dar ce lucru neobişnuit ai văzut la mine că nu mă cunoşti? Oare nu sunt eu cutare, ucenicul tău?”

    Bătrînul a zis: „Ucenicul meu acela era creştin şi avea Botez; dar tu nu eşti ca acela! Iar dacă eşti ucenicul meu acela, a fugit de la tine Botezul şi semnele creştinilor! Spune-mi ce ţi s-a întîmplat şi ce ai pătimit pe drum?”

    El a răspuns: „N-am păţit nimic!”

    Bătrînul i-a zis: „Fiule, du-te departe de la mine, că nu sufăr a auzi vorbe din gura omului care s-a lepădat de Hristos! Dacă ai fi fost tu ucenicul meu, te-ai fi văzut cum erai mai întîi”.

    Atunci el a suspinat adînc şi, vărsînd lacrimi care porneau pe bătrîn spre milostivire, a zis: „Eu însumi sînt ucenicul tău, iar nu altul, şi nu cunosc nicidecum greşeala făcută şi nici că am făcut vreun rău”.

    Marele Paisie a zis: „Cu cine ai vorbit cînd te-ai dus pe drum?”

    Acela a răspuns: „Cu un jidov am vorbit împreună, iar cu altcineva nu”.

    „Ce ţi-a zis el şi ce i-ai răspuns tu?”

    „Nu mi-a spus altceva decît aceasta, că «Hristos nu este acesta la Care vă închinaţi voi creştinii, ci un altul care are să vină». Eu i-am răspuns: «Poate aşa este cum zici tu»”.

    Iar bătrînul a zis către dînsul: „Ticălosule, dar ce este mai rău şi mai urît decât aceasta care ai zis? Cu aceasta te-ai lepădat de Hristos şi te-ai dezbrăcat de Sfîntul Botez. Deci du-te, plînge-te pe tine cum voieşti, căci cu mine nu ai parte, deoarece numele tău s-a scris împreună cu aceia care s-au lepădat de Hristos şi te vei munci împreună cu dînşii!”

    Acestea auzindu-le ucenicul, a suspinat din adîncul inimii şi se tînguia şi striga, zicînd: „Miluieşte-mă, părinte, pe mine, rău norocitul, că nu ştiu ce să mă fac! Din neluarea mea aminte, am lepădat dumnezeiescul Botez şi m-am făcut bucurie dracilor; însă alerg către tine, după Dumnezeu, nu mă trece cu vederea pe mine, ticălosul!”

    Rugîndu-se în acest chip ucenicul, cu lacrimi mai mult decît cu cuvinte, a pornit pe bătrîn spre milostivire.

    Deci i-a zis: „Fiule, îngăduieşte puţin să rog îndurările şi mila lui Dumnezeu Iubitorul de oameni, pentru tine”.

    Zicînd aceasta, ruga fierbinte pe Dumnezeu şi cerea iertare pentru ucenicul său. Iar Dumnezeu n-a zăbovit, ci a iertat îndată păcatul ucenicului şi l-a învrednicit iarăşi de darul Sfîntului Botez, pentru că dumnezeiescul Paisie a văzut Duhul cel Sfînt intrînd ca un porumbel în gura ucenicului; iar duhul cel de hulă a ieşit ca un fum, risipindu-se în văzduh.

    Astfel s-a adeverit pe deplin că şi-a primit cererea sa şi, întorcîndu-se, a zis către ucenicul lui: „O, fiule, slăveşte pe Dumnezeu şi mulţumeşte-i împreună cu mine, că a ieşit din tine duhul cel necurat al hulei şi în locul lui a intrat Duhul Sfînt şi ţi s-a dat iarăşi darul Botezului. Deci ia aminte bine să nu cazi şi altădată în cursele păgînătăţii din neluare aminte şi din lenevirea ta, nici să-ţi dai sufletul să ardă în focul muncii pentru vreun alt păcat”. Astfel a îndreptat pe ucenic.
    .………
    Ev .Matei cap 13
    14 Şi se plineşte cu ei profeţia lui Isaia care zice: Cu auzul veţi auzi, dar nu veţi înţelege, şi cu privirea veţi privi, dar nu veţi vedea.
    15 Căci inima acestui popor s’a împietrit şi urechile lor greu aud şi ochii lor s’au închis, ca nu cumva cu ochii să vadă şi cu urechile să audă şi cu inima să înţeleagă şi să-şi revină şi Eu să-i vindec.

  10. Ciungu Ion says:

    Sfântul Apostol Pavel ne îndeamnă astfel: „Duhul să nu-l stingeţi. Proorociile să nu le dispreţuiţi. Toate să le încercaţi; ţineţi ce este bine; Feriţi-vă de orice înfăţişare a răului. Însuşi Dumnezeul păcii să vă sfinţească pe voi desăvârşit, şi întreg duhul vostru, şi sufletul, şi trupul să se păzească, fără de prihană, întru venirea Domnului nostru Iisus Hristos. Credincios este Cel care vă cheamă. El va şi îndeplini. Fraţilor, rugaţi-vă pentru noi.” (1Tesaloniceni 5,19-25).
    Despre situația periculoasă pentru unitatea Bisericii Ortodoxe, apărută după Sinodul din Creta din iunie 2017, găsim o examinare ortodoxă făcută de protopresbiterul Peter Heers, profesor de Vechiul și Noul Testament, la Seminarul Ortodox Sfânta Treime din Jordanville, New York. El aparține de Biserica Ortodoxă Rusă din Afara Rusiei.
    Peter Heers a prezentat o conferință în 21 martie 2017, în care, printre altele, spune că există o presiune în creștere asupra tuturor păstorilor Bisericii de a răspunde patristic față de pericolul apărut cu privire la unitatea Bisericii, prin Sinodul din Creta, care a fost plănuit rău, și dus la îndeplinire rău, și este anti-ortodox. Amănunte, la următorul link:
    https://orthodoxethos.com/post/the-council-of-crete-and-the-new-emerging-ecclesiology-an-orthodox-examination
    Kirie eleison! Kirie eleison! Kirie eleison!

  11. Simona says:

    Multumim Parinte Ciprian pt.lupta dvs.in apararea Cuvintului,pt.traducerea celor sustinute,in lb.romana,ca altfel n.am fi inteles nimic.
    Aceasta sinaxa cred c.a fost tinuta mai mult pt.greci,imi pare rau ca n.au luat parte toti care initial au fost anuntati,n.am vazut nici un ierarh,dar tot respectul pt.romanii prezenti care v.au sustinut!

    @Doina: personal n.am „simtit”nici un fel de dragoste pt.noi romanii din partea pr.Sava,dimpotriva,doar indiferenta!
    Dinsul isi poate permite sa se impartaseasca la manastirea unde traieste,insa dac.ar fi in cazul unui roman cu situatie precara si.ar permite sa mearga de patru(4) ori pe an la unul din cei 3,4 preoti din tara care nu mai pomenesc cretanii,si ma intreb daca,dupa o cheltuiala mare,chiar ar mai apuca sa se spovedeasca/impartaseasca????tinind cont ca asa cum recomanda dinsul,la acel preot vor veni doar intr.un post mii de oameni??
    Daca i s.ar face rau si ar veni un preot pomenitor sa.l impartaseasca,ar refuza???
    Cine refuza Sfinta Impartasanie atita timp cit un preot/ierarh nu este caterisit,unde credeti ca se …coboara???
    Sa fim realisti ca un avint prea mare ne face sa ne prabusim.

    Sint dezamagita ca Pr.Ciprian n.a fost invitat la masa de prezidiu,fiind singurul prezent care intr.adevar,caterisit fiind,sufera dar se zbate (psihic,material si fizic)cu adevarat pt.toti romanii.
    Mult respect pt.dvs.Parinte,la fel si pt.Pr.Claudiu.
    Dumnezeu si Maica Domnului sa va pazeasca si sa va tina pe drumul drept!
    Iertati.ma va rog.

  12. Simona says:

    Iertati.ma,se vede cit de pacatoasa si nestiutoare sint!
    Corectez:”…..atita timp cit un preot/ierarh nu este dat anatemei…….”

  13. Brasoveanu Mihai says:

    Doamne ajuta, parinte!
    Bine ati revenit!
    Noi suntem din Brasov si am dori, daca se poate, sa fim alaturi de sfintia voastra la slujba Invierii Domnului.
    Ce parere aveti?
    (Nu este musai sa publicati )

  14. Parascheva says:

    Da, parinte Ciprian . Si despre legatura dintre prezenta Harului si Adevar !Unde nu este Adevar nu este nici Har ! Daca gresesc cer iertare !

  15. utzu says:

    Dumnezeu să vă ajute şi să vă întărească, Părinte! Vă mulţumesc pentru jertfa sfiinţiei voastre, care aduce folos tuturor ortodocşilor, fie că ne dăm sau nu seama. Sărut dreapta. Doamne, ajută!

  16. elena adriana popa says:

    Draga Simona ….nu sunt de acord …cu felul cum judeci situatia …
    Nu cred ca stii ca parintele Sava a fost scos din manastire …si e prigonit …
    A facut eforturi uriase sa vina ..aici sa ne lumineze ..pe noi cei din intuneric …
    nu exagerez cu nimic spunand ca si-a riscat viata ….
    si daca ai citit cu atentie macar pilda din pateric …din timpul SF.Paisie cel mare ..ucenicul a pierdut darul botezului ..pentru o vorba ..spusa fara sa se gandesca..dar daca se impartasea cu ereticii????
    Chiar daca ajungem o data pe an la un parinte nepomenitor …..ne impartasim cu adevarat ..si stie Domnul suferinta ..si durerea noastra ….ca nu putem participa la sf Liturghie ..si nu ne putem impartasii..daca intelegem …ce se intampla ….decat sa fi partas la minciuna …..mai bine sa suferi pentru ADEVAR ……..

  17. Simona says:

    Draga Elena Adriana,iti multumesc pt.observatia duhovniceasca si este adevarat ca nu cunosc situatia pr.Sava;il apreciez pt drumul facut in iarna in sustinerea vrednicului nostru pr.Ciprian,insa pina la anatema cretanilor,sint convinsa ca Dumnezeu Atotmilostivul lasa har in Sfintul Potir pt.toti crestinii,osinda luînd.o cei care.si ascund pacatele la spovedanie,altfel ce.ar face milioanele de crestini ?
    Multumim lui Dumnezeu si Maicii Domnului ca ne.au ajutat sa ne impartasim din mina pr.Ciprian,dar sint situatii diferite de la crestin la crestin si nu se stie ce posibilitati vom mai avea,de aceea am incredere ca Dumnezeu stie framintarile noastre si El le aranjeaza pe toate inspre folosul oilor Lui.
    Paste fericit si asa cum spune pr.Ciprian:”Hristos sa invieze si sufletele noastre!”
    Doamne ajuta.ne si da.ne Sfinta Ta Lumina!
    Amin.

    • admin2 says:

      Cei cu cuget eretic se împărtășesc cu Hristos real (nu există Hristos întinat, ar fi o blasfemie să afirmăm așa ceva), însă nu spre mântuire. Deci, pentru a ne împărtăși spre mântuire, primul pas este să avem cugetul curat, ortodox, apoi să ne mărturisim credința, iar împărtășirea din Sfântul Potir vine ca o cunună a acestui mod de viață și de mărturisire.
      Hristos vrea ca noi toți să ne mântuim, însă trebuie să mărturisim ortodox că vrem să fim ai Lui.
      Cu respect, pr. Ciprian.
      PS – ca să poți paște fericit trebuie să ții cont… de calitatea ierbii!

      • Apa trece, pietrele rămân. says:

        Sfintele Paști sa va aducă multă bucurie!

        Da, pot sa confirm fără intenția de a flata ori de a jigni ca este important ce fel de credință marturiseste preotul pe fata ori în ascuns. Eu m-am simțit destul de agitata după ce m-am împărtășit la un preot ecumenist mai ales în ascuns. Eu nu știam cele ascunse, dar Dumnezeu a îngăduit sa le aflu.

        M-am împărtășit, intre timp, la un preot nepomenitor. Mărturisesc că simt diferența. Am multă liniște în suflet și lupt mai ușor cu păcatul mâniei. Așa am înțeles că, din moment ce am citit despre tradarea de la Creta, locul meu este alături de preoții nepomenitori.
        Slava lui Dumnezeu pentru toate!

  18. grigorie says:

    In interviul acordat de Parintele Theodor Zisis teologului Mihai-Silviu Chirila, acesta afirma ca „sinodul din Creta este criteriul pentru a intrerupe pomenirea” arhiereilor care aprob acest sinod, ca „ atata timp cat exista clerici care au interupt pomenirea …crestinii trebuie sa mearga la cei care au interupt pomenirea”, ceea ce este in acord cu Sfintii Parinti. Insa pe de alta parte, „datorita unor probleme de ordin pastoral”, admite si o anumita iconomie prin care „credinciosii pot merge sa se imbisericeasca, sa se impartaseasca si sa se spovedeasca la episcopi si la preoti care au gandire ortodoxa, chiar daca pomenesc” pe mai marii lor care aproba sinodul din Creta ce a ratificat erezia ecumenista.
    Parintele Theodor Zisis n-a participat la sinaxa antiecumenista din 4 aprilie, unde ar fi putut sa asculte omilia teologului Mihai-Silviu Chirila, omilie in care acesta aminteste de „indemnurile Sfantului Teodor Studitul – pe care cu siguranta Parintele Theodor Zisis le cunoaste – care recomanda ca pe preotul care pomeneste de frica ierarhul eretic sa il chemi la binecuvantarea mesei, dar sa nu iei Sfintele Taine din mana sa ”. „Iconomia” despre care vorbeste Parintele Theodor Zisis nu este in acord cu cele sustinute de Sfantul Teodor Studitul.
    Dupa cum poate ati aflat din mediul virtual, un monah din Romania a incercat sa manipuleze, probabil la randul sau fiind manipulat, atagandu-i atentia teologului Mihai-Silviu Chirila ca ar fi interpretat in mod abuziv acel text patristic, de la Sfantul Teodor Studitul, prin „scoaterea citatelor din contextul istoric”, ca sintagma „ierarh eretic” este aplicata in acest caz arhiereilor iconomahi a caror erezie fusese candamnata deja de Sinodul VII ecumenic, ceea ce e fals.
    Sfantul Teodor Studitul se refera in acel text indeosebi la ierarhii sustinatori ai „sinodului adulterin”.
    Criza adulterului a fost provocata in 796 de imparatul Constantin al VI-lea Porfirogenetul care si-a obligat sotia sa intre in monahism, in locul ei luindu-si o alta femeie pe nume Teodota. Patriarhul Tarasie n-a fost de acord cu aceasta cununie, cununia fiind savarsita de un oarecare preot pe nume Iosif. Dupa aceasta multi dintre demnitarii imperiului l-au imitat pe imparat inlocuindu-si sotiile. Criza adulterului a culminat cu „sinodul adulterin”(809) care a condamnat pe toti cei care respingeau „iconomia” folosita de preotul Iosif. Criza adulterului s-a sfarsit in timpul imparatului Mihail I (811-813).
    Legat de aceasta ratacire Sfantul Teodor Studitul i-a scris egumenului Teofil urmatoarele: „Cumplita cacodoxie a fost dogmatizata in Biserica noastra — insasi erezia adulterina — care, impreuna cu schimbarea Evangheliei, a dezlegat şi dumnezeiestile canoane prin— dezvinovatirea celui ce a unit prin adulter [si] care a fost caterisit de ele…. stiind ca este erezie, sa fugi de erezie, adica de eretici, incat nici sa te impartasesti cu ei, nici sa-i pomeneşti la dumnezeiasca liturghie, in preasfanta ta manastire. Fiindca cele mai mari amenintari spuse de sfinti zac asupra celor ce se invoiesc, chiar numai sa-I primeasca la masa. Si daca ar zice cuviosia ta cum de nu am spus aceasta mai inainte de robie, ba ca si noi i-am pomenit pe cei din Bizant, aceea sa stie ca [atunci] nu fusese sinod, nici era pronuntata anatema si dogma cea rea. Si mai inainte de acestea nu era sigur daca trebuia sa ne departam cu totul de cei faradelege sau numai sa fugim de impartasirea pe fata cu ei, dar sa-i pomenim [totusi], printr-o iconomie cuvenita, pana la o vreme. Dar cand necredinta eretica a iesit limpede pe fata si a fost data la aratare prin sinod, trebuie de acum sa-ti arati pe fata evlavia ta, impreuna cu toti ortodocsii, prin faptul de a nu te impartasi cu cei rau credinciosi, nici sa pomenesti pe vreunul din cei aflati in sinodul cel adulter sau care cugeta la fel cu el [cu sinodul adulter].” Iar in scrisoarea catre Naucratie: „ (dacă episcopul nu s-a aflat in sinodul adulter si il numeşte adunatura mincinoasa, dar il pomeneste pe mitropolitul sau care s-a aflat in acel sinod, daca deci trebuie sa ne impartasim de la un preot al [acelui] episcop ortodox) am raspun si in alte [dati], in scrisorile catre Evod, ca: Pentru iconomie, trebuie [sa ne impartasim], numai el sa nu liturghiseasca impreuna cu ereticii. Caci nu e nimic, de vreme ce il pomeneste pe episcopul ortodox, chiar daca acela, de frica, il pomeneste pe mitropolitul sau eretic… Dar daca [preotul] pomeneste vreun episcop eretic, chiar daca [preotul] are vietuire fericita, chiar daca e ortodox, trebuie sa ne departam de dumnezeiasca impartasanie; dar cand e vorba de masa de obste — de vreme ce doar acolo [la liturghie], din frica, il pomeneste [pe episcopul eretic] —, ar putea fi acceptat [acel preot] sa binecuvinteze si sa cante cu noi, dar numai daca nu a slujit, nici nu a avut constient partasie nici cu eretic, nici cu episcopul sau, nici cu vreun altul [de acest fel]. Daca cineva mananca in chip nepasator cu cel ce a binecuvantat adulterul, sau cu alt eretic, sa ne pazim sa nu mancam impreuna cu unii ca acestia, chiar daca ei fataresc ortodoxia.”
    Astfel Sfantul Teodor Studitul, din momentul in care„ necredinta eretica a iesit limpede pe fata si a fost data la aratare prin sinod”, a rupt comuniunea cu sustinatorii acestei rataciri, inainte de condamnarea data de un sinod orthodox .
    Asa facuse si Sfantul Vasile cel Mare fata de pnevmatomahi, din clipa cand erezia a devenit clara, si dupa mustrarea acelora, a rupt comuniunea cu ei, iar tainele acestora le-a considerat forme fara fond, inainte de pronutarea unui sinod orthodox in legatura cu ei. La fel a procedat si Santul Sava cel Sfintit cu ereticii dovediti, l-a pus pe ereticul Sever al Antiohiei si pe adeptii acestuia in afara comuniunii cu Biserica mai inainte de condamnarea lor de catre un sinod orthodox.
    Tot Sfantul Teodor Studitul arata de ce nu trebuie sa ne impartasim de la un preot care are comuniune cu un arhiereu eretic: „ mi-ai spus ca te-ai temut sa-i spui preotului tau sa nu-I pomeneasca pe ereziarh la liturghie . Ce sa-ti spun acum despre acest lucru nu vad, decat ca intinare are impartasania din singurul fapt ca il pomeneste [pe ereziarh], chiar daca ortodox ar fi cel ce face Sfanta Liturghie”.

    • grigorie says:

      In conferinta in care Părintelui Theodoros Zisis, explica motivul pentru care nu a participat la sinaxa ortodoxă din Oreokastro de pe 4 aprilie spune ca : „Părinții aghioriți au argumentele lor în legătură cu acrivia, invocă pe Sf.
      Theodor Studitul (care și el a făcut iconomie). Și noi am aplicat iconomia. În timpul Sf. Theodor Studitul (care a fost zelot) au fost și alți sfinți, precum Sf. Tarasios și Sf. Nikiforos (care au fost iconomi).”
      Aceasta afirmatie este inexacta, se stie ca patriarhul Tarasie a aplicat iconomia in cazul ratacirii adulterine,o anumita iconomie a facut si Sf. Theodor Studitul pana la „sinodul adulterin ” din 809 dupa care a incetat aceasta iconomie, ori patriarhul Tarasie a decedat in 806; de unde stie Părintelui Theodoros Zisis ca Sf. Tarasie daca ar fi apucat acel sinod n-ar fi luat aceeasi decizie ca si Sf. Theodor Studitul, renuntand la iconomie?!

  19. elena adriana popa says:

    Din pacate ..noi crestini de azi ..suntem numai caldicei….
    Nu ne cunoastem credinta..si in loc sa ascultam de SFINTII PARINTI..
    am facut sfinti din duhovnici ..si ascultam de ei…
    Ce au facut crestini la 1439..dupa sinodul de la FERARA -FLORENTA in timpul SFANTULUI MARCU EVGHENICUL??/
    Atunci crestiinii nu s-au mai dus la biserica ..desi erea postul Pastelui!!
    Asta ar trebui sa facem si noi….
    Ei nu aveau internet ..dar isi CUNOSTEAU CREDINTA .
    Noi ..zicem .”.merge si asa”..’
    Spun sfintii ca nu se amesteca adevarul cu minciuna ….ca la Sfanta Liturghie la care este pomenit un arhiereu eretic rugaciunea nu se mai adreseaza DOMNULUI HRISTOS ci lui satana ,tatal minciunii…
    Ce ar face preotii nostrii daca ar fi bisericile goale .macar doua -trei luni??
    si nu ar mai veni nici pomelnicele….
    Atunci la 1440 …crestini se duceau in port ..si se interesau ….ce s-a semnat la sinod ….Episcopii au venit si au recunoscut …”ne-am vandut credinta”.
    .Astazi desi se vad documentele semnate ..ne spun ..toti ca nu s-a intamplat nimic …nu s-a schimbat nimic ..aceleasi lucru-l spun toti….si noi …ne ducem in continuare la BISERICA …si suntem partasi la erezie ….ne contaminam ..de minciuna ….din cauza CA NU NE CUNOASTEM CREDINTA ..PENTRU CA ASTA S-A URMARIT ..DE ANI DE ZILE ….PROSTI DA MULTI…
    DE FAPT NU LE PASA DE MANTUIREA NOASTRA …..
    CATIVA PARINTII MINUNATI CARE AU ALES CRUCEA SI NU PAINEA ….
    VREDNICI SUNT ….coplesitoare este MARTURISIREA LOR ….
    MULTUMIM DOMNULUI SI MAICII SALE ..CA NI I-AU DARUIT SI NE RUGAM SA DEA CURAJ SI INTELEPCIUNE ….SI ALTOR PARINTII..SI ARHIEREI ROMANI.DATORI SA SCOATA NEAMUL ACESTA DIN MOCIRLA IN CARE AM FOST IMPINSI ..DAR IN CARE NE COMPLACEM….
    .
    ‘…

    • admin2 says:

      Cumplit de adevărat!

      • ovidiu says:

        Din pacate arhierei n-o sa vedem niciodata recunoscand tradarea din Creta ,sunt vanduti lui veliar din momentul cand au ales sa fie monahi ,aproape toti avand , care mai de care studii si doctorate pe la papisti,iar experienta monahala foarte sumara ,intrecandu-se in mandrie si nu smerenie.

  20. Simona says:

    Multumim lui Dumnezeu Atotmilostivul pentru Sfinta Lui Lumina!
    Hristos sa lumineze si inimile noastre!
    Slava Tie Dumnezeul nostru,slava Tie!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *