Asociația ”Prietenii Sfântului Efrem cel Nou”

"Viaţa noastră pe pământ este ca o carte pe care o scriem noi, fiecare, prin faptele noastre, prin cuvintele noastre şi prin gândurile noastre. Cât suntem încă în viaţa aceasta putem reveni asupra a ceea ce am scris cu fapta, cu vorba sau cu gândul. Prin pocăinţă, prin îndreptare, prin începutul bun, corectăm capitole din viaţa noastră, fraze întregi din cartea vieţii noastre, exprimări greşite! Dar, atunci când s-a încheiat viaţa noastră pe pământ se pune sigiliu pe cartea vieţii noastre şi nu mai putem îndrepta nici capitolele, nici frazele, nici cuvintele, ci rămân aşa cum ne-a găsit ceasul morţii şi ziua judecăţii" (Sfântul Isaac Sirul)

Răspuns teologic ortodox referitor la practici liturgice greșite promovate de ieromonahul Macarie Banu de la Schitul Oituz

Raspuns teologic referitor la practici liturgice gresite promovate de ierom. Macarie Banu de la Schitul Oituz

Pentru cei ce nu pot descărca fișierul în format pdf, aici este varianta în word:

Practici liturgice greșite care duc atât la erezie, cât și la schismă

Hristos a înviat!

În lupta cu panerezia ecumenistă este dificil a păstra o cale echilibrată. Este nevoie a rămâne pe calea Sfinților Părinți și a ne feri atât de erezie, cât și de schismă. Lucrul acesta a fost accentuat în mod repetat de către ieromonahul Macarie Banu, starețul Schitului Oituz, în predicile rostite de sfinția sa mai ales în perioada Postului Mare (2017).

În ultimele săptămâni, însă, au apărut niște elemente noi referitoare la lupta dusă de ieromonahul Macarie Banu, care necesită o atitudine și un răspuns teologic, pentru că este vorba despre Hristos Însuși, Cel cu Care ne împărtășim euharistic. Menționez că toate cele ce vor fi pezentate mai jos sunt trăite de mine personal sau aflate de la fiii mei duhovnicești sau de la foști fii duhovnicești ai ieromonahului Macarie Banu, neexistând nici o sursă indirectă și neverificabilă. De asemenea, nu este vorba de vreo dispută personală, ci despre viața Bisericii. Am solicitat în scris ieromonahului Macarie Banu un răspuns la cele ce urmează mai jos, însă nu am primit nici unul. De asemenea, menționez că nu intenționez să aduc vreo atingere persoanei și operei părintelui Nil Dorobanțu, pentru simplul fapt că nu i-am citit toată opera, deci orice analiză ar fi incompletă și, posibil, nedreaptă.

Plecând de la principiul că, în aceste vremuri tulburi de apostazie ecumenistă, este nevoie a lua aminte la modul în care s-au organizat creștinii în vremuri de mare restriște, mai ales în Rusia (secolul XX), pentru a rezista în fața prigoanei atee comuniste, ieromonahul Macarie Banu insistă mult pe organizarea unei ”Biserici a catacombelor.” Ca orice Biserică, ea trebuie să aibă în centrul ei Taina Sfintei Euharistii. În legătură cu această Taină este și acest demers pe care îl încerc, cu mare durere, astăzi.

Iată, pe scurt, cum anume îi învață ieromonahul Macarie Banu pe oameni, referitor la Taina Sfintei Împărtășanii și la cele legate de ea:

a) ucenicii lui sau ucenicii altor duhovnici (eu am pățit-o personal) primesc de la ieromonahul Macarie Banu o cutiuță (de obicei din plastic, rotundă, cu diametrul de vreo 4-5 cm, înălțimea de vreo 3 cm), în care sunt mai multe bucățele de Sfântă Împărtășanie (cam 7-8, alături de multe fărâmituri);

b) acești ortodocși sunt îndemnați să își ”spovedească” păcatele, fără preot, în fiecare seară, acasă la ei sau unde se află (poate în vreo călătorie), în fața icoanei Mântuitorului, în taină; astfel se realizează o ”spovedanie” zilnică;

c) după ce s-a ”spovedit”, credinciosul îi dă un bip ieromonahului Macarie Banu, sensul acestui bip fiind acela de solicitare a ”iertării păcatelor spovedite în fața icoanei”;

d) ieromonahul Macarie Banu, după ce se uită la numele celui care i-a dat acel bip (nume aflat în memoria telefonului), răspunde tot cu un ”bip”, care înseamnă ”rugăciunea de dezlegare”. Aici trebuie menționate două aspecte: în unele seri (cel puțin în cele despre care am mărturii directe), telefonul ieromonahului Macarie Banu primește astfel de ”bipuri” foarte des, la o frecvență de câteva minute unul de altul sau chiar mai des, iar în fiecare duminică ieromonahul Macarie Banu citește, înainte de a împărtăși credincioșii în biserică, rugăciunea cea mare de dezlegare (aflată în Molitfelnic), astfel încât oamenii să creadă că tot ceea ce ține de ”spovedirea” lor este împlinit. Desigur, acești oameni se mai și spovedesc sub epitrahil, însă nu este cazul – pentru cele ce vor fi expuse mai jos – atunci când vorbim de români care locuiesc în afara granițelor României și ajung foarte rar la Schitul Oituz;

e) astfel ”iertați și dezlegați”, creștinii se pot împărtăși singuri a doua zi dimineață. Ieromonahul Macarie Banu le recomandă să se împărtășească foarte des, chiar și zilnic, Sfânta Împărtășanie din cutiuță fiindu-le de ajuns pentru ani de zile de împărtășire.

Întrebările care se pun:

  1. Cum se împărtășesc oamenii? În practică: iau câte o fărâmiță de Împărtășanie.
  2. Dar când s-au terminat fărâmițele și rămân bucățelele mai mari? În practică: credincioșii sunt sfătuiți să rupă bucățelele cu o scobitoare, pentru a avea pentru mai multe zile cu ce se împărtăși, din aceeași bucată mai mare.

Probabil că există variații pe tema modului și a frecvenței împărtășirii, de la caz la caz, însă ”scheletul” acestei lucrări este – din mărturiile adunate – acesta de mai sus.

Răspuns teologic:

1. După ce am aflat de această ”practică”, am cerut, cu ocazia Sinaxei din Grecia (4 aprilie 2017) răspuns din partea unor părinții cu autoritate teologică și duhovnicească:

a) prof. dr. Theodoros Zisis a răspuns că toată această practică ”nu este un lucru ortodox.” (am înregistrarea video, făcută în prezența a peste 20 de persoane: români, greci și basarabeni; la nevoie, ea poate fi publicată);

b) Gheron Sava Lavriotul a spus că acest tip de ”împărtășire” este ”o înșelare”, nici nu are sens să mai analizăm prea mult, trebuie renunțat la el;

c) părinții athoniți din sinaxa antiecumenistă (cu care am slujit la privegherea de praznicul Buneivestiri, la Chilia lui Gheron Hariton de lângă Kareia, Sf. Munte Athos) au răspuns la unison, printr-un gest comun, spontan: și-au pus mâinile în cap și au spus că este o mare blasfemie. Dintre acești părinți amintesc pe trei, care au și vorbit la Sinaxa de la Thesalnic: Gheron Hariton, monahul Epifanie și monahul Heruvim. De față la această discuție au fost și câțiva părinți din Schitul Prodromu (cei care au întrerupt pomenirea și cu care am fost la priveghere).

2. Ieromonahul Macarie Banu a dat o astfel de cutiuță cu Sfânta Împărtășanie unei persoane aflată în vizită la Schitul Oituz în aceeași zi când eu, de dimineață, o spovedisem și o împărtășisem pe acea persoană. Fără să mă consulte – în calitate de duhovnic al acelei persoane – ieromonahul Macarie Banu s-a erijat în duhovnic și i-a ”oferit” cutiuța pentru împărtășire pe termen lung. Acest gest îl descalifică din calitatea de duhovnic, pentru că nici un duhovnic nu are dreptul să treacă peste altul, cel din urmă răspunzând pentru sufletul ucenicilor lui. Gestul ieromonahului Macarie Banu se încadrează la ”fur de cele sfinte” și normal se pedepsește cu caterisirea. Însă, după mărturia lui către mine (acum câteva luni, după ce am fost mazilit de ecumeniști): ”eu, Macarie, nu m-am comportat urât cu episcopul meu, cum ai făcut tu, de aceea pe mine mă lasă în pace.” Sau, după cum spunea cineva într-un comentariu pe internet: ”părinte Ciprian, ceilalți au ”gașcă”, tu ești singur.” Toate aceste ”argumente”, răspund eu, nu au nici o valoare în Ziua Judecății, către care ne îndreptăm absolut toți.

3. Ce se întâmplă cu scobitoarea folosită la ruperea Împărtășaniei? În practica liturgică ortodoxă, când preotul vrea să fărâmițeze o bucățică de Împărtășanie, deschide Sfântul Antimis, folosește sfânta copie pentru a tăia bucățica respectivă. Creștinii care au primit ”cutiuța”, cum fac? Cum se asigură că nu sare aiurea, chiar pe jos, nici o bucățică din Împărtășania uscată, care este greu de fărâmițat? Am solicitat un răspuns ieromonahului Macarie Banu, însă nu l-am primit.

4. Martorii cu care am vorbit au ajuns în două situații (pot fi, însă, mai multe):

a) să se împărtășească zilnic, iar cu timpul să simtă tot mai multă neliniște, tulburare și chiar stări de îndrăcire;

b) să returneze ”cutiuța” Schitului Oituz, înțelegând, prin conștiința lor trează, că această practică a împărtășirii în acest fel este neortodoxă.

5. Această practică a ”împărtășirii la cutie” vine în contradicție totală și suferă de fractură logică atunci când este pusă față în față cu afirmațiile ieromonahului Macarie Banu din predicile din Postul Mare (2017), că se pot duce creștinii să se împărtășească oriunde, căci există har în B.O.R.

Răspuns: Har este în B.O.R (discuția despre cum lucrează el cu cei ortodocși sau cu ereticii ecumeniști a fost explicată patristic de Gheron Sava Lavriotul în conferințele sale), însă dacă credincioșii se pot împărtăși ORIUNDE, de ce li se oferă Împărtășania acasă?

6. Practica în discuție este blasfemiatoare la adresa:

a) Tainei Preoției – împărtășirea după dezlegarea prin ”bipuri” neavând nici un fundament patristic, teologic. A face o comparație cu situația din închisorile comuniste nu are sens, pentru că mirenii care primeau de la preoți Împărtășanie uscată și o ascundeau, cusând-o prin tivul hainei, de exemplu, nu se împărtășeau când și cum voiau ei, ci numai după ce se spovedeau, adesea prin codul Morse, prin perete la un preot real, adevărat, dar pe care nu îl vedeau, nefiind colegi de celulă. După Spovedania reală primeau dezlegarea – prin cuvinte – tot în codul Morse și numai așa se împărtășeau. Nu există în tradiția ortodoxă o asemenea practică a împărtășirii prin tehnologie și după bunul plac.

b) Tainei Spovedaniei – care este batjocorită și transformată în ceva magic, tehnologic, modern.

c) Tainei Împărtășirii Însăși – prin ruperea credinciosului de mediul liturgic și, culmea, prin îndemnarea lui concomitentă de a se face părtaș la slujbele ereticilor.

7. Nu cunosc în amănunt activitatea părintelui Nil Dorobanțu, dar pot da mărturie următorul lucru: de două ori ieromonahul Macarie Banu mi-a arătat (a doua oară pentru că probabil uitase că mi-a mai arătat o dată), fiind eu la el în chilie, o cutiuță mică albă, de medicamente, în care era Sfânta Împărtășanie (cam în o treime din cutie). Mi-a spus că a primit acea cutiuță de la familie, la care părintele Nil o lăsase în urmă cu aproximativ 50 de ani. Ieromonahul Macarie Banu era fascinat și încântat de faptul că Împărtășania nu se stricase, iar concluzia lui era că ceea ce făcea părintele Nil era bine.

Răspuns teologic:

a) nu cred că părintele Nil făcea la fel ca ieromonahul Macarie Banu, în sensul de a-i îndemna pe oameni să se împărtășească singuri;

b) probabil că lăsa Sfânta Împărtășanie la familii de mare încredere, pentru ca atunci când el trecea pe acolo, în cazul în care nu putea sluji (din lipsă de timp sau din alte motive practice), să aibă cu ce împărtăși credincioșii;

c) dovada clară că oamenii nu se împărtășeau singuri este că, după 50 de ani, în cutiuța respectivă mai era încă multă Împărtășanie. Dacă oamenii s-ar fi împărtășit singuri din ea, cu siguranță în 50 de ani o terminau. Deci, fundamentarea practicii ieromonahului Macarie Banu pe personalitatea părintelui Nil nu se susține, ci mai și dăunează celui din urmă, în sensul părerii pe care unii sau alții și-o fac despre părintele Nil. Însă ispita multora de a-și sprijini învățătura și practicile nu pe învățătura Sfinților Părinți, ci pe faptul că ”eu am fost ucenicul acelui mare duhovnic sau urmașul lui” are exact acest efecte, numite generic în lumea monahală: înșelare. Până la definitivarea discuției despre importanța și locul părintelui Nil Dorobanțu în istoria și spiritualitatea Bisericii Ortodoxe Române cred că trebuie să avem decența de a nu întina memoria lui.

Motivul întregii analize de mai sus este următorul: creștinii aceștia se vor împărtăși după metoda învățată de la ieromonahul Macarie Banu, iar când vor muri, vor ajunge în fața lui Hristos ca blasfemiatori ai Tainei Împărtășaniei, culmea, fără să știe și fără să vrea! Cine răspunde de aceste suflete? Ieromonahul Macarie Banu, adică cel care, dacă nu fac ascultare de el, îi izgonește pe oameni și îi trimite oriunde să se împărtășească, inclusiv la ereticii ecumeniști, numai să scape de ei? Cumplită întrebare, dar care nu poate rămâne fără răspuns.

Cele analizate mai sus au următoarele două scopuri principale:

1. Revenirea ieromonahului Macarie Banu din înșelarea aceasta cumplită, în care a tras pe mulți.

2. Îi îndemn acum, cu toată responsabilitatea preoțească și cu toată dragostea pe creștinii care au primit astfel de cutiuțe să le înapoieze Schitului Oituz și să revină la practica Bisericii de împărtășire din Sfântul Potir, la Sfânta Liturghie, săvârșită de cleric sau clerici ortodocși și mărturisitori ai adevărului.

În concluzie, cu toate că ieromonahul Macarie Banu a accentuat în mod repetat că trebuie să avem o mărturisire ECHILIBRATĂ, să nu cădem în cele două extreme, erezie sau schismă, în practică a căzut de fapt în ambele:

a) în erezia ecumenismului moderat (adică nu așa de vădit ca ecumenismul extrem, însă cu aceleași conotații eretice), care încearcă un compromis între slujirea ecumeniștilor și cea ortodoxă, îndemnând la împărtășirea din același Potir cu ereticii ecumeniști;

b) în schismă față de Biserica lui Hristos, blasfemiind Sfintele Taine și izolându-i în înșelare pe unii ortodocși.

După încercări repetate de chemare la îndreptare, cu adâncă responsabilitate, cu inima frântă de durere pentru că s-a ajuns în această situație și cu nădejdea în Bunul Dumnezeu, având totodată conștiința că lupta antieretică este cumplit de grea și că posibilitatea de a greși planează, fără îndoială, oricând și asupra mea, am scris acestea, din dragoste față de Adevăr, față de părintele Macarie și față de românii de pretutindeni, doritori ai mântuirii.

Sf. Gheorghe, 1 mai 2017

Pr. Ciprian-Ioan Staicu

55 Responses to Răspuns teologic ortodox referitor la practici liturgice greșite promovate de ieromonahul Macarie Banu de la Schitul Oituz

  1. Daniela Caragacian says:

    Luminează-ne pe noi, Doamne, cu po­run­cile Tale și cu brațul Tău cel înalt; pacea Ta dă-o nouă, Iubitorule de oameni.

  2. Sora M says:

    De acord cu partea in care vorbiti de pr. Macarie Banu

    In ceea ce priveste pe Nil Dorobantu sunt de acord cu ce se spune in articolul de mai jos, nu cu ceea ce spuneti dvs.

    http://ortodoxinfo.ro/2017/02/14/sa-fugim-de-inselarile-lui-nil-dorobantu/

  3. Nicoleta C says:

    Chiar mi se pare ciudata atitudinea lui,asa cum ati specificat si sfintia voastra:el, care afirma ca poti merge la orice biserica,pt.ca harul lucreaza,tot el are aceasta ,,rupere” de Sf.Potir si practica impartasania din cutiuta. Declara ca trebuie ECHLIBRU,dar practica o lucrare EXTREMISTA.Cum sa te izolezi asa de mult de ceva fata de care nu ai nicio impotrivire?Ar parea ca,mai degraba,face acest lucru din dorinta de imitare a pr Nil(sigur,cum ati spus,noi nu stim exact ce si de ce facea asa par.Nil) si nu din ravna antiecumenista.

  4. h says:

    Fereasca Dumnezeu! Ce inselare ingrozitoare! Pazeste-ne, Doamne, de ratacirile care ne pandesc la orice pas in acest veac al smintelilor! Da-ne smerenie si dreapta socoteala!

  5. Matiu Cosmin says:

    Doamne Ajuta,

    Este grav, la asemenea efecte se ajunge cand crezi sfinti inselati ca: Arsenie Boca, Nil Dorobantu, Ilarion Argatu, etc.

    Eu stiu ca daca mori nespovedit si neimpartasit fiind prigonit pentru Hristos pentru ca nu ai avut cum sa te spovedesti si sa te impartasesti nu este o problema pentru ca mucenicia sterge toate pacatele. La fel cum exista „botezul sangelui”.

    Nu s-au impartasit cei 15500 de preoti si episcopii duminica de duminica si unii chiar zilnic ? si ce folos au ca au devenit ecumenisti si merg in iad.

    Scopul principal e sa ramanem ortodocsi in adevaratul sens al cuvantului, si dupa aceea sa ne spovedim si impartasim.

  6. Irina says:

    Este tulburător ceea ce face pr.Macarie și mă gândesc câte derapaje vor mai avea loc în condițiile în care nu avem măcar un singur ierarh luptător împotriva ereziei ecumeniste la care să ne raportăm?Și cine va da răspuns la Judecată pentru toate aceste „căderi”din dreapta credinţă?

  7. Pr. Cosmin Tripon says:

    Aceste practici necanonice compromit Ortodoxia și însăși lupta împotriva ereziei ecumenismului, decredibilizând pe cei care le consideră normale. Nu sunt de acord cu așa ceva, resping în totalitate.

    • admin2 says:

      Mulțumim pentru mărturie, părinte Cosmin și frate întru mărturisirea dreptei credinței împotriva fiarei ecumeniste, cu ajutorul și cu mila lui Dumnezeu.
      Pr. Ciprian

      • Preotul Tudor says:

        Epsicopul sau preotul ar putea sa faca un singur mare ‘rabat’ : in momente de gravitate maxima sa dea unui diacon Sfintele Taine sa le tina, sau sa se impartaseasca singur. Este adevarat, eu insumi am citit pe Sfantul Vasile Cel Mare, care amintea ca in primele veacuri se mai lasa Sfanta Impartasanie la anumiti crestini foarte cunoscuti (pentru a se impartasi singuri), induhovniciti si numai in cazuri speciale si grave. Dar ce aud despre capitolul Oituz ma uimeste total!

        Multumim parinte Ciprian pentru grija si pentru semnalul de alarma!

    • Preotul Tudor says:

      Adevarat!

  8. Părintele Pribeag. says:

    De ce nu este oprit de la cele sfinte de episcopii,, ortodocși ” acest parinte care face blasfemii cu sf. Împărtășanie, ci doar cei care drept învață cuvântul Adevărului? Oare la convine ca cele sfinte sunt batjocorite, așa cum au făcut ei în Creta? Pe acestea nu le aude și nu le vede episcopul locului?

    • admin2 says:

      Să sperăm că părintele Macarie se va îndrepta. Să nădăjduim că nu mai sunt și alții care au preluat deja asemenea practici. Și fiecare – cleric sau mirean – să își facă datoria în fața lui Dumnezeu.
      Pr. Ciprian

      • Mihai says:

        Părinte pribeag, sunt după chipul și asemănarea lor, ia citestele matale c.v-urile lui Ioachim băcăuanul și teofan Savu șefii lui direcți, sa de ie Domnu să vină/revină în fire căci Domnul nu dorește pierderea păcătosului ci îndreptarea acestuia

  9. BALTAG LICĂ says:

    Sfânta Maria Egipteanca nu putea oare să păstreze o părticică din Sfânta Împărtășanie, sau Părintele Zosima – monahul -, nu putea să-i ofere o părticică din Sfânta Împărtășanie pentru ca Maria Egipteanca să o aibă până anul viitor, când urma să se întâlnească că Părintele Zosima pentru a o împărtăși din nou? Dacă ar fi permis canoanele ortodoxe așa ceva, cu siguranță așa ar fi procedat și Părintele Zosima în cazul Sfintei Maria din Egipt, dar cum nu-i permis un lucru ca acesta, nu s-a întâmplat așa ceva. Și Sfânta Maria Egipteanca tot în ceata Sfinților a fost numărată. Alt exemplu: Pustnicii din munții noștri. Aceștia sunt văzuți prea des a se împărtăși? Nu credem. Concluzie: Sfânta Împărtășanie e bună și când se face des, și când se face funcție de posibilități, esențial este să respecți cele două condiții: 1. spovedania la duhovnic(nu prin celular), și 2. Postul . Cine le respectă pe acestea două și primește și acordul de la duhovnic că se poate împărtăși, atunci se poate împărtăși. Dacă greșesc, vă rog să mă corectați. Eu nu sunt de acord ca să mă împărtășesc în altfel de condiții decât acestea. Și Cuviosul Părinte Justin Pârvu mai atrăgea atenția și asupra curăției celui care dorește să se împărtășească, chiar dacă acesta este căsătorit. Eu apreciez mult acest sfat. Doamne ajută !

    • admin2 says:

      Foarte bun argumentul cu Cuvioasa Maria. Și în rest, bine ați scris, totul trebuie să fie cu pregătire, căci primim pe Hristos, adică pe Dumnezeu Însuși, deci pregătirea trebuie să fie maximă, nimic nu întrece această întâlnire dumnezeiască-omenească, al cărei efect dorit este îndumnezeirea omului, activarea în el la maxim a stării de fiu al lui Dumnezeu prin har.

  10. el says:

    parinte Ciprian MULTUMESC DIN SUFLET penru acesta CLARFICARE !

    si IERATRE daca v-am judecat cumva gresit vreodata !
    ma bucur di suflet ca NU primiti INSELAREA boca si ca sunteti VREDNIC Marturisitor IMPOTRIVA oricarei deviatii sau rataciri, chiar si la preotii care ( DEGEABA) sa-au delimitat de EREZIA ecumenista … dar care, din pacate, iata PRIMESC ALTE RATACIRI !.

    • admin2 says:

      Eu plâng pentru fratele și prietenul meu. Dar nu pot lăsa mirenii să cadă în asemenea înșelări.
      Nădăjduiesc că atunci când eu cad, să fie cine să mă tragă de urechi și de chică.
      Hristos a înviat!
      Pr. Ciprian

      • Maxymos says:

        Părintele nostru drag,fiți sigur că o să dea Dumnezeu să fie cineva…numai că o să cam doară…Nădăjduim că nu o să fie nevoie…Mergem acum(noi,antiecumeniștii,antiCreta,etc) pe o muchie de cuțit foarte ascuțit…în drepta ,prăpastie,în stânga,prăpastie,Cam asta-i.Părerea mea.
        Adevărat a înviat!

        • admin2 says:

          Eu mă simt cel mai bine în ipostaza de ucenic și mi-o doresc continuu, numai să fie în adevăr, spre mântuire.

  11. ion hodor says:

    Hristos a inviat,acum fiecare face ce ii trece prin cap,ereziile celor doi Boca si Dorobantu,fac multi ucenici doritori de senzational,dar niciunul ortodox,inselati peste inselati,…atat!

  12. Irina Anghel says:

    Rămâne să vedem câte din cele spuse în articol sunt reale. Lucrurile trebuie verificate. Răzbunarea pe care o aveți față de pr. Macarie nu este utilă luptei antiecumeniste.
    Nu vreau să vă supăr, dar de ce nu ați avut această atitudine si când erați preot?

    • admin2 says:

      1. Nu este nici o răzbunare, este un răspuns teologic față de care sunt acceptate și binevenite orice comentarii teologice.
      2. Am aflat de aceste lucruri grave în urmă cu o lună și de atunci încerc să liniștesc apele, însă tăcerea și indiferența părintelui Macarie a fost totală. Cu excepția metodelor colaterale de a-mi închide gura, dar nu e cazul să insist.
      3. Sunt preot, cu mila lui Dumnezeu, acum și în veșnicie.
      Cu respect, pr. Ciprian.

    • BALTAG LICĂ says:

      Dacă sunt părtinitor dintr-un interes ascuns față de Părintele Staicu, atunci Dumnezeu să mă răsplătească după interesul ascuns. Însă dacă afirmați că Părintele Staicu Ciprian-Ioan nu mai este preot doar pentru faptul că a fost judecat de către cei care au trădat Ortodoxia la Sinodul din Creta, înseamnă că și dv. sunteți de acord cu cele semnate în Creta și cu autorii și semnatarii lor. Vă respectăm opiniile, ca de altfel pe ale tuturor, dar vedeți că sunteți în duhul cretanilor prin cele ce ați afirmat despre a fi sau nu preot al lui Hristos. Nu suntem noi de vină că așa înțelegeți dv. că stau lucrurile. Citiți-i pe Sfinții Părinți și vă veți convinge de eroarea în care vă aflați acum. Mai mult nu am a vă spune. Doamne ajută !

  13. Nicoleta C says:

    Pt.ca s-a pomenit de pr.Nil,iar ati intervenit unii cu inversunare si mare satisfactie impotriva ,,inselarilor” par.Boca si par.Nil.Lasati-L pe Dumnezeu sa ne descopere, incet si sigur, sfintenia lor.Voi tineti invatatura Sf.Scripturi si a Sf.Parinti si mergeti inainte pe calea sfinteniei.Sunt destui sfinti la care ,probabil, aveti evlavie si care va pot fi modele.Tot inainte, ,,vrednici pionieri” si sa ajungeti inaintea celor doi in gradina raiului!!!

    • admin2 says:

      Bine spus. Fără patimă, cu rugăciune, întru mărturisirea adevărului. Să ne întărească Hristos întru acestea!

    • Sandel says:

      Hristos a inviat !
      Bine ati zis parinte. Nu exista „cand erati preot”. Cu mila Domnului sunteti si veti fi preot pana la sfarsitul veacului. Amin.
      Si mai mult decat atat sunteti si indrumator de suflete spre calea mantuirii.

  14. Andrada says:

    Chiar îl considerați pe monahul Sava ca având autoritate teologică?
    Cu siguranță veți spune că „da”. Dar va spun ca nici dumneavoastră și nici el nu aveți autoritate în materie de teologie. Doar va credeți voi între voi.

    • admin2 says:

      Părintele Sava este un om al rugăciunii, cu mult discernământ, bun simț, umor sănătos și o dragoste nețărmurită față de Hristos și îndeosebi față de Născătoarea de Dumnezeu. Pentru mine este un model de călugăr care respectă regula de aur a Sfântului Antonie cel Mare: ”a fi smerit înseamnă a nu te încrede în discernământul tău, ci în cugetul și învățătura Sfinților Părinți.” (cuvânt din Filocalia, vol. I)
      Pr. Ciprian

      • Mihai says:

        Madam Andrada și cam care ar fi ,,teologia” preferata matale?!

        • admin2 says:

          Teologia trebuie împletită cu rugăciunea, cu pocăința și cu mărturisirea adevărului. Și probabil cu multe altele. Și este un dar de sus, nu rezultatul unei strădanii … de jos.

    • BALTAG LICĂ says:

      Eu am ascultat două dintre conferințele lui Gheron Sava, iar la cea din București, de luna trecută, am fost chiar în sală. Mărturisesc că n-am găsit nimic neadevărat în toate aceste conferințe și de asemenea vă mărturisesc că aveam „tunurile” îndreptate către cei din prezidiu. Mai bine că s-a întâmplat ceva neprevăzut, căci altfel trebuia să muncesc pentru a curăța țeava tunului. Am făcut armata la arma artilerie. Dacă mă credeți , bine, de nu mă credeți, mai cercetați și părerea altora. Doamne ajută !

  15. marinela says:

    Parinte sint intru totul de acord cu articolul ,trebuiau lamurite unele lucruri si multumesc ca le-ati lamurit pe intelesul tuturor.Nu putem sa ne jucam de-a ortodoxia cum vor muschii nostri,ci „sa stam bine,sa stam cu frica ,sa luam aminte…”
    Sanatate multa la familie!

  16. anador says:

    Andrada
    Unei femei ii sta bine sa fie smerite.
    Cine sau ce va da dreptul sa judecati autoritatea teologica a celor doi?
    Sau daca va simtiti in stare sa faceti fata unei asemenea provocari de ce nu ati raspuns pana acum nenumaratelor invitatii la dialog ale pr. Sava? Ati fi avut ocazia sa si demonstrati ce stiti, nu doar sa acuzati!

  17. remus says:

    Parinte, totusi in „Biserica Primara” se trimiteau credinciosilor care nu puteau veni la Frangerea Painii in comun particele prin rude sau apropiati.
    Daca nu ma insel mitropolitiior rusi credinciosi li s-a descoperit prapadul ce avea sa vie si au pregatit mai dinainte Biserica din Catacombe prin ridicarea in secret de preoti si episcopi, si mai mult decat atat.
    Noi stim ca vor veni iar prigoane, ar fi bine sa ne pregatim. Poate parintele Macarie actioneaza in sensul acesta. Iertati !

    • admin2 says:

      Una este adevărata Biserică din catacombe (ceea ce nu este cazul la noi acum, căci nu avem parte de prigoane directe și mari – să nu facem pe victimele) și alta reprezintă astfel de apucături, cu veleități de ”salvadore”. Este de fapt o metodă particulară, pornită din lipsa de sfătuire reală și din nesupunerea față de învățătura Bisericii. Părintele Macarie mi-a spus acum câteva luni: ”numai așa îi ții pe oameni în biserică (adică să vină la slujbă), prin împărtășirea continuă.” Atunci am crezut că este vorba despre altceva, despre o renaștere filocalică și patristică, însă realitatea a fost zdrobitor de dezamăgitoare și anti-patristică.
      Sunt multe lucruri – cele mai grave – pe care nu le-am spus, de rușinea că ele s-au petrecut și de tristețe că am aflat de ele și le-am trăit. Nu stau eu să judec pe aproapele, Hristos ne va judeca pe toți. Deci pe Hristos trebuie să-L iubim și să Îl cinstim, nu să ne folosim de El. Ferească Dumnezeu!
      Dacă doriți, puteți comenta teologic argumentele prezentate în text. Să rămânem în duhul Sfinților Părinți, nu să provocăm vreun duh apocaliptic înainte de vreme.
      Pr. Ciprian

  18. sofia says:

    Spovedania este o taina f.importanta in biserica ortodoxa.Cum sa ierte un preot pacatele neauzite cu un bip!!???Adica folosesti metode satanice,caci electronica este de la satana [calculatoarele,fibra optica ..etec…din filmul INGER RUS] pentru a dezlega de pacate ,pe care nici nu le-ai auzit!Apoi parintele ILARION ARGATU in cartea TREPTELE SUIRII CATRE CER ne spune ca rugaciunea de dezlegare,care e f.f.importanta trebuie neaparat auzita de carte credincios,zice ca dracul la cel care nu a facut bine spovedania,ii da o stare care nu ii permite sa auda rugaciunea de dezlegare[mi s-a intimplat si mie asta] si atunci ,zice parintele Argatu trebuie sa spunem asta preotului ca sa o mai zica odata caci altfel nu ni se iarta pacatele.Deci in acest context ,credinciosii care se spovedesc inaintea icoanelor nu aud rugaiune de dezlegare,deci nu li se iarta pacatele si se spovedesc spre osinda lor.Rog transmiteti par.MACARIE sa se spovedeasca urgent si sa ceara toate cutiutele inapoi de la cei la care le-a dat ,ca ride dracul de sfintia sa!Si in puscarii preotul auzea spovedania prin morse,daca nu se putea direct.,adica si in astfel de situatii deosebite lumea se spovedea si impartasea direct nu prin unde electronice si inventii de astea satanice.FEREASCA-NE DUMNEZEU!!!

  19. sofia says:

    in mod sigur parintele NIL folosea cutiuta pentru a impartasi el credinciosii dupa spovedanie la sfintia sa,asa cum ati si spus de altfel.Am o deosebita consideratie fatza de acest ieroschimonah si nu inteleg ce au altii cu el de nu il suporta ,ca si pe par.Arsenie Boca,care ambii au ajutat atita lume pe calea mintuirii.

  20. Choopy says:

    Aducandu-mi aminte cat de frumos ati fost primit la Oituz, nu inteleg de ce v-ati spalat rufele in public, in Grecia. Atitudinea dumneavoastra este lipsita total de noblete. Ca sa nu mai virbim de lipsa dragostei crestinesti fata de fratele dumneavoastra care a fost dechizator de drum. Parintele Macarie este un om deschis la cuget si la dialog. Era mai util sa vorbiti cu el in cadru restrans sau mai larg. Afara doar de eventulitatea in care ati tinut sa va puneti in valoare. Ceea ce este lipsa nu numai de dragoste ci si de smerenie. Sa ma iertati . Va apreciez mult tinuta intelectuala.

    • admin2 says:

      Citiți ultimul articol.
      Locul unde a început lupta de unire în lupta antiecumenistă a fost casa mea, iar primul care i-a călcat pragul în acest sens a fost părintele Macarie. Atunci și de multe alte ori, cu toată dragostea.
      Însă scopul lui era unul singur: să se folosească de mine, pentru simplul fapt că nu cunoaște teologie ortodoxă. Și a reușit o vreme, fără să îmi dau seama.
      Dar Hristos nu Se lasă batjocorit de nimeni. Acesta este Subiectul discuției, iar în joc sunt sufletele căzute în înșelare prin primirea și ”administrarea” proprie a Sfintei Împărtășanii.
      Pr. Ciprian

  21. Ortodox nu inselat says:

    Tinuta intelectuala conteaza mai putin. Cred ca tinuta duhoviceasca conteaza mai mult. Multumim parintelui Staicu ca ne-a dezvaluit erezia in care se balaceste pr Macarie. Se dovedeste ca p Macarie este si eretic si schismatic. Batjocoreste Sfintele Taine . Asta inseamna lupta anti-ecumenista? Cutiute si bip-uri?! Propun sa se construiasca o aplicatie pe mobil ,de tip whatsapp care sa intermedieze Sf Spovedanie. Iar impartasania sa se trinita prin Fancurier…. nebunie curata…

  22. Choopy says:

    Va multumesc pentru raspuns. Ar trebui sa continuam sa mergem acolo la Liturghie doar pentru ca nu pomeneste ierarhul? Sau credeti ca pozitia actuala a p. Macarie este nociva?

    • admin2 says:

      Eu cred că este mână în mână cu ierarhul. Dovada: lipsa prigonirii lui.
      Chiar dacă nu este așa, practicile lui ”pastorale” sunt lipsite de orice fundament ortodox, deci a alunecat, prin blasfemie, în erezie, batjocorind Sfintele Taine, adică Trupul și Sângele Domnului. Este foarte grav și îmi pare sincer rău pentru el, dar fiecare face după conștiința sa.
      Pr. Ciprian

  23. IOAN says:

    da da !!! se alege mereu grâul curat de neghină și pleavă

    • admin2 says:

      Ce frumos spunea Sf. Ignatie Teoforul: ”să fiu grâu curat pe care să îl macine dinții fiarelor (a fost ucis de lei) și astfel să ajung prescură lui Hristos.” (a se vedea preafrumoasele lui Epistole din Scrierile Părinților Apostolici)
      Nu noi suntem importanți, ci Hristos este TOTUL !

  24. Optimus says:

    Daca poate cineva sa’mi raspunda la aceasta intrebare:
    -primul vot depus de un om care vrea sa intre in monahism este cel de ASCULTARE. rasoforul nu are alt vot decat acesta. Avand aceasta in vedere, intreb DE CINE face ascultare Macarie Banu?
    E fundamental de lamurit acest aspect, e curios ca nimeni nu’l sesizeaza.
    Stiti dvs ca biserica din curtea schitului oituz a fost ridicata de egumenul Epifanie de la manastirea Măgura- Tg Ocna,la care se spovedea pe atunci macarie? Cand lacasul a fost terminat, egumenul i’a propus lui macarie sa accepte infiintarea acolo a unei manastiri de maici,careia el sa’i fie duhovnic.
    Macarie a refuzat si de atunci (mai bine de 12 ani) el nu se mai spovedeste nici unui gheron,nu mai face ascultare decat de mintea lui.
    Iar biserica schitului a ramas NEtârno-sită, simpla casa de rugaciune.
    Câți dintre cei care merg acolo cunosc acest MIC DETALIU,ca biserica aceea este ne-sfintita? Este frumoasa,arata a biserica ortodoxa dar este nesfintita.
    Asemenea calugarului macarie: are barba,predica interesant,dar NU FACE ASCULTARE de nimeni. Ascultarea aceea,despre care spune patericul ca e cheia de bolta a monahismului.
    – ar mai fi de lamurit ceva: candidatul la monahism este intrebat cand depune voturile: pt ce ai venit la manastire,frate? El raspunde ca a venit mânat de „pustni-cescul dor”
    Intrebarea este: despre ce „dor pustnicesc” putem vorbi in cazul unuia ca macarie care vreme de peste un deceniu (incepand din anul 2000 cand a devenit staret) a fost plecat saptamanal din manastire intre 3-5 zile?
    Cand esti prezent in schit doar in weekend, se pune legitim intrebarea: unde stai in restul timpului? Care mireni te tin in casele lor cu anii in fiecare saptamana?
    Este atat de greu de vazut ca omul are o viata paralela?
    La schitul oituz s’au intamplat de la inceput lucruri bizare: un rasofor din zona bucuresti,intrat in manastire de la 14 ani,a primit (prin 2002) tunderea la monahism din mana lui macarie, cu promisiunea ca apoi va fi preotit pe seama sf manastiri (era de trebuinta preot pt a sluji in timpul saptamanii cand awa umbla creanga prin lume) Dupa ce omul a fost calugarit (adica nu se mai putea intoarce la viata laica,desi avea doar 21 ani si poate ar fi tras concluzia ca la 14 ani cand a devenit rasofor,s’a grabit nestiind in ce se baga) macarie s’a sucit si nu l’a mai propus pt preotie 😊Evident nu e deloc in regula sa te calugaresti DOAR in situatia in care ti se promite preotia,dar macarie a facut chestia asta si a lasat un om calugarit pt totdeauna.
    O mica țeapă,asa,ca intre prieteni,ceva gen: eu sunt primul NEpomenitor,va indemn sa faceti ca mine,apoi voi sunteti caterisiti iar eu nu! Ups 😀
    Eu cred ca aceste aspecte:
    -nu face ascultare de nimeni
    -nu sta in manastire decat in weekend, rar in rest
    -biserica in care slujeste inclusiv cununii este nesfintita de episcop
    trebuie luate f serios in calcul cand se apreciaza personalitatea lui,sinceritatea si buna lui credinta.
    Este posibil sa se foloseasca de haina monahala pt a’si asigura o viata confortabila si banii necesari pt un trai fara griji.
    Apropo,stiati ca a fugit din manastirea runc cand a vrut sa se calugareasca?
    Era munca la grajd si la coasa in manastirea runc,adica „nu era duhovnicie” .
    (De,viata de calugar umil nu e usoara)
    Acum are „duhovnicie”: slujeste odata/saptamana,se plimba cand/unde vrea,nu are nici episcop (ca e eretic!) deci” nu dă samă” nimanui.
    Este „unic stapanitor si herteg”desigur nu peste ungrovlahia ci peste un schit privat (a refuzat mereu sa predea episcopiei actele de proprietate asupra pamantului !!) unde slujeste sfidand autoritatea ecleziastica (din pricina de erezie,asa incat rebeliunea sa para virtute !!) care nu i’a ramas datoare, lasand biserica nesfintita si retragandu’i titlul de egumen.
    Unul din cei mai liberi oameni din România, servici lejer,isi este singur patron,bănuți la greu,oameni cu meserii de top pt care s’au pregatit cu mari eforturi, îl finanteaza ca sa deschida gura din care se presupune ca se revarsa lumina…
    Omul îşi bate joc de multi si in primul rand de el insusi (desi de acest ultim aspect nu pare constient)
    Iar dvs va mirati ca da sfintele „la cutiuta”?
    Poti escroca oamenii naivi dar nu pe Stăpânul Vieții si al Morții…inevitabil bataia de joc la adresa randuielilor monahale si liturgice are rezultate asupra mintii lui,care precum vedem proclama ca e posibil sa fie har acolo unde e pomenit episcopul eretic (opinie ce face valide inclusiv tainele bisericii catolice 😆daca e sa o ducem la ultima ei consecinta ) si ca spovedania la icoana face inutil preotul in administrarea iertarii pacatelor (desi fara beep iertarea nu e totusi posibila…)

    • admin2 says:

      Mi-au mai scris și alții despre asemenea amănunte. Nu le cunosc, nu le pot verifica, decât două, pe care le-am aflat personal de la părintele Macarie:
      1) Biserica în care slujește nu este sfințită, într-adevăr, deci argumentul lui că noi (cei care ne-am pus viața de preot pentru Hristos și am fost ”avirtați” de ecumeniști, bine ne-au făcut, scăparăm de osânda lor!) slujim pe unde putem nu se susține, și el face slujbele tot într-o ”casă” (chiar dacă ea are forma de biserică mare, oficială).
      2) Mi-a spus că nu îi poți ține pe oameni aproape prin nimic decât prin Sfânta Împărtășanie. Atunci (acum vreo 5 luni) nu am priceput la ce se referea, dar acum am înțeles că este vorba de ”cutiuțe”.
      Oameni buni, cei care ați primit aceste cutiuțe, duceți-le înapoi, vă rog din suflet, ca să scăpați de osânda în care voi intrați din neștiință, dar pr. Macarie v-a băgat cu știință. Și nu îi pasă de sufletele voastre!
      Domnul să ne lumineze pe toți!
      Pr. Ciprian

  25. Optimus says:

    Marturisesc inaintea Domnului ca nu am mintit si nu mint.
    In „manastirea” Oituz se petrece o drama,sub aparenta calugariei si duhovniciei asistam la manipulare psihologica.
    Acel om traieste din slava care vine de la oameni; daca iti permiti sa’l critici ARGUMENTAT devii dusmanul lui personal , chiar daca il critici cu buna credinta,doar pt a’l indrepta.
    El nu poate fi indreptat pt simplul motiv ca este convins „ca are o misiune” si „duhul sfant vorbeste prin gura lui”
    Prin gura unuia care cand se slujea (de catre alti preoti) utrenia in manastirea lui, prefera sa doarma pt ca venea de pe drumuri la 11 noaptea…
    Din pacate chiar si oameni inteligenti i’au de bune prostiile lui.Ceea ce arata ca inteligenta si discernamantul NU sunt acelasi lucru.
    Asta cu cutiuta este atat de absurda incat pare neverosimila; cunosc preot traumatizat de macarie care refuza totusi sa creada ca povestea e adevarata.
    Intr’adevar,manastirea oituz inoveaza,e in fruntea „liberalismului” ortodox desi se proclama conservatoare.
    ps imi amintesc de un baietan de 17 ani in anul 2000,care prin 2005-06 argățea la schit de dimineata pana seara ; in noroaiele si frigul din noiembrie umbla in tenisi si vazand ca ma interesez de viata lui mi’a spus ca frecvent masa de la ora 18 se amana pt ora 20 ” ca era treaba de facut”iar el nu putea decat sa se supuna !
    Primea amaratul 1 leu (un leu,da!) pt ziua de dârvală si indura totul pt ca nu avea unde se duce (tatal alcoolic il fugarise de acasa pt ca nu avea cu ce il hrani ) neavand scoala si nici o calificare.
    Asa ca muncea pe 2 mese+1 leu / zi la sfanta manastire… multe drame umane s’au petrecut acolo,ignorate de inchinatorii extaziati care isi inchipuie ca primesc acolo ceresti binecuvantari, neavand habar de realitatea dramatica de langa ei.

    • admin2 says:

      La Schitul Oituz nu am văzut să se facă vecernie sau utrenie, ci se citește doar din Psaltire și se face Sf. Liturghie, zilnic (am înțeles că așa s-a stabilit rânduiala). De obicei slujește părintele Athanasie, iar duminica și la praznice slujesc amândoi ieromonahii. Nu mi s-a părut că părintele Macarie ar sluji fără frică de Dumnezeu.
      Dacă aveți ceva de spus, vă rog să vă semnați, altfel pot fi doar bârfe. Eu nu vreau decât să luptăm împreună în adevăr, pentru credința noastră.
      Domnul să ne lumineze!
      Pr. Ciprian

  26. Optimus says:

    Din cate cunosc sf liturghie trebuie precedata de cele 7 laude.
    A o savarsi fara vecernie si utrenie este tot o inovatie.
    Pana la urma sa intelegem ca utrenia este o slujba facultativa intr’o manastire?
    Si da,omul slujeste cu frica de Dumnezeu iar impartasania la cutiute o da la fel de cucernic.

  27. Vichentie says:

    La Sf. Ana în Athos tot asa e rânduiala săptămânală la Kiriacon . Doua catisme Si apoi Sf. Liturghie , cat despre ,, Optimus,, nu poate fi altcineva decât unul din cei 3 ieromonahi prieteni cu pr. Macarie cu care au intrat Si au plecat împreună , cum pr. Ghenadie sa dus la Domnul , nu rămâne decât să cred că acest optimist e Agaton,
    Nu ar spune cat s-au luptat pentru a fi staret când el când Ghenadie cu toate ca pr. Isaia la ales pe pr. Macarie care era cel mai tânăr .
    Nu ar spune ca la început 5 ani sa făcut liturghie zilnica Si tot zilnic cele sapte laude .
    Dacă tot vorbește de voturile monahale sa isi aducă aminte că în toti anii care a viețuit lângă pr. Macarie, nu a făcut altceva decat sa îl defaime, nu ar spune ca au fost opriti de episcop de la slujba temporar ca trimeteau jalbe false la episcop râvnind la stăreție . Rânduiala sa schimbat când 4 ieromonahi au dat bir cu fugiții (toti dorind staretia) fiecare fiindusi singur conducator .
    Asa ca de răutate Si invidie e plina lumea , mai Cititi Si veti găsi ca cele 7 laude se săvârșesc complet doar unde obstea depaseste doisprezece viețuitori.
    Sa avem grija ce spunem ca fiecare avem pregătit de la Domnul cate o piatra de moara pentru înmulțirea smintelii.

    • admin2 says:

      Vă mulțumesc pentru lămuriri. Eu am încercat să nu dau apă la moară nici într-o parte, nici în alta. Dumnezeu știe exact care este adevărul; toți suntem neputincioși, important este să ne raportăm la voia Lui cea sfântă. Cât despre rânduielile monahale în cazul obștilor mici, acest lucru îl cunosc cei ce trăiesc în acest mediu. Eu la Schitul Oituz m-am dus cu drag, am slujit cu pace, le-am purtat tuturor părinților o dragoste nefățarnică, însă totul până la Hristos și la cinstirea Lui în Duh și în Adevăr. Să ne împărtășim cu El, în duhul și în tradiția Bisericii, nicidecum altfel. Ca să fim următori ai Sfinților Părinți, pășind pe calea bătătorită de ei, întru sfințenie.
      Cu respect, pr. Ciprian.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *