Asociația ”Prietenii Sfântului Efrem cel Nou”

"Viaţa noastră pe pământ este ca o carte pe care o scriem noi, fiecare, prin faptele noastre, prin cuvintele noastre şi prin gândurile noastre. Cât suntem încă în viaţa aceasta putem reveni asupra a ceea ce am scris cu fapta, cu vorba sau cu gândul. Prin pocăinţă, prin îndreptare, prin începutul bun, corectăm capitole din viaţa noastră, fraze întregi din cartea vieţii noastre, exprimări greşite! Dar, atunci când s-a încheiat viaţa noastră pe pământ se pune sigiliu pe cartea vieţii noastre şi nu mai putem îndrepta nici capitolele, nici frazele, nici cuvintele, ci rămân aşa cum ne-a găsit ceasul morţii şi ziua judecăţii" (Sfântul Isaac Sirul)

Din nou despre învățătura eronată referitoare la ”părtășia la erezie”. Răspunsul credincioșilor

Am primit pe mail de la părintele Tudor (care a dat acordul pentru publicare) următorul dialog scris, purtat între domnul Theodor Leontescu, autorul cărții ”O piatră pentru Goliat” (referitoare la datele cosmogonice prezentate în cartea Facerii) și părintele Claudiu Buză:

Theodor Leontescu a scris:

”Preotul care pomenește public pe eretic mărturisește public că este de acord cu credința ereticului aceluia. Prin urmare el însuși este eretic, indiferent cât de antiecumenist se crede el a fi.”

Părintele Claudiu Buză a răspuns:

”Dacă totul s-ar traduce atât de simplu, am rămâne 0,01 % ortodocși… Piatra cea din capul unghiului ne luminează și ne întărește să fim Trup al lui Hristos și nu un grup oarecare!”

Theodor Leontescu a scris apoi:

”Părtași la erezie în Trupul Cel Unul și Sfânt al lui Hristos? Nu, niciodată. Aceasta este o ”învățătură” prin care este batjocorit Însuși Hristos, prin luarea în derâdere a lucrării Sale mântuitoare.

Urâciunea pustiirii acestei „învățături” constă în faptul că acela care crede în ea este amăgit că se mai poate afla încă în Trupul Lui Hristos în vreme ce persistă în părtășia la erezie. Este ca oaia care așteaptă să fie înfulecată în stâna condusă de lupi deghizați în păstori, crezând că aceștia o vor duce la pășune.

Piatra Cea din capul unghiului nu poate în niciun caz să vă „lumineze” și să vă întărească să afirmați public așa ceva. Dacă vreți să fiți în Trupul lui Hristos trebuie neapărat să vă deziceți de această învățătură pierzătoare de suflete. Public, așa cum ați făcut-o cunoscută.”

Comentariul părintelui Tudor (mai neaoș, în stilul lui caracteristic, care respinge orice târguială în dogme și canoane; și bine face; ceea ce este cu litere italice reprezintă afirmațiile părintelui Claudiu, comentariul este în paranteză):

”Ați văzut problema pseudo-apologeților de azi? Vin cu replicile aiurite:

cum să rămânem doar 0,01 % ortodocși autentici? Am fi prea puțini! (de parcă Hristos este democrat și vrea minim 51%…)
fără hirotonii și episcop nu poate exista Biserica, nici în prigoana de final de lume! (de parcă Hristos nu e Arhiereul Cel Veșnic al Bisericii Sale și, dacă această apostazie este de final de lume, nu știu de ce n-ar fi de ajuns câți preoți sunt deja pe pământ…)
părtașul la erezie nu-i totuna cu ereticul! (de parcă, dacă nu ai făcut tu otrava, înseamnă că atunci când o bei, nu mori otrăvit)
cei ce se împotrivesc total ereticilor sunt schismatici! (adică cei ce vor să nu se atingă de erezie sub nicio formă sunt rebeli și excentrici, sunt exagerați și fanatici.) Și, iată cine o spune: cică un apologet-preot. Trezirea, băieți! Moartea veșnică bate la ușă! (pr. Tudor)”
Comentariul meu:
Am observat cu mirare că părintele Claudiu folosește tot mai des expresii care pornesc de la cuvântul ”acrivie”. Astfel a ajuns să vorbească despre acrivie iconomică sau chiar de acrivie cu dragoste sau plină de dragoste.
Desigur, nimeni nu și-ar dori să fie extremist. Asta în nici un caz!
Dacă ar exista ”acrivie plină cu dragoste” înseamnă că acrivia simplă este ceva lipsit de dragoste. Adică legile Bisericii, Sfintele Canoane, scumpătatea sau acrivia respectării acestor legi este ceva … lipsit de dragoste.
Cum poate Dumnezeu, care este Iubire, să inspire pe Sfinții Părinți să dea niște legi lipsite de iubire?
Pr. prof. Ilie Moldovan avea o vorbă: ”nu noi ținem postul, ci postul ne ține pe noi.” Aș aplica la discuția noastră: nu noi respectăm, ținem canoanele, ci ele ne țin pe noi. Unde? În Biserică. Este simplu.
Și nu avem voie să creăm (ca să nu zic inventăm) termeni noi, mai ales dacă ne putem exprima prin teologia Sfinților Părinți.
Domnul să ne lumineze pe toți! (pr. Ciprian)

15 Responses to Din nou despre învățătura eronată referitoare la ”părtășia la erezie”. Răspunsul credincioșilor

  1. Cristian says:

    Legat de partasia la erezie, constienta sau nu, indraznesc si eu o intrebare. Hotararile Sinodului dela Ierusalim din 1672 (marturisirea patriarhului Dositheus) au fost primite de catre TOATE Patriarhiile vremii, inclusiv Moscova. Textul Sinodului contine (cel putin) 2 erezii provenite din scolastica papistasa, una – doctrina rascumpararii omului prin jertfa sangeroasa de pe Golgota necesara satisfactiei unui Dumnezeu jignit – combatuta peste abia aprox. 200 de ani de mitropolitul Antonie Hrapovitski (ROCOR), iar alta – doctrina celor 7 Taine ale Bisericii – „dizolvata” (din cate stiu eu, poate au fost si altii) abia de Sfantul Iustin Popovici (care conform textelor sinodale a fost un „eretic nebun”).

    Iata ca in hotararile unui Sinod cu adevarat pan-Ortodox (intrucat hotararile lui au fost primite de intreaga Ortodoxie) de acum aprox. 350 de ani s-au strecurat 2 invataturi eretice. Si totusi, Biserica nu a ridicat oameni care sa condamne sau macar sa indrepte textele Sinodului, iar „partasia cu erezia” vreme de sute de ani a nascut totusi atatia Sfinti in Biserica. Cum putem intelege aceste lucruri? Va multumesc.

  2. Apa trece, pietrele raman says:

    ,,(…)Şi nu ne duce pe noi in ispita(…)”

    Partaşia sau complicitatea la erezie nu inseamna nevinovatie. Asa cum nici partasia sau complicitatea la crima nu inseamna nevinovatie. In termeni juridici, nu se pune nici semnul ,,egal” intre autorul crimei si complice:
    https://legeaz.net/noul-cod-penal/art-48
    Problema noastra nu e cum sa-i numim pe cei care nu s-au ingradit de erezie, ci cum sa-i ajutam sa se mantuiasca. Daca, numindu-i ,,eretici”, le-am veni in ajutor, atunci ar insemna ca am gasit un cuvant care face minuni, pentru care merita sa ne batem in sabii si buzdugane.

    Insa acesti oameni care nu s-au ingradit inca de erezie sunt asemenea bolnavului de cancer gras si frumos pe dinafara care se crede sanatos. Nimic nu-i doare inca. Daca ii spunem unui asemenea om ca are cancer inainte de a i se face analizele si de a se convinge singur ca e asa, nu ne va crede. Pur si simplu se va simti jignit. Si ne-am castigat si un dusman.

    Cumva trebuie sa-l facem sa ne fie recunoscator ca ,,i-am deschis ochii”! Cumva trebuie gasita o cale, astfel incat sa nu-i luam omului caciula de pe cap, ci sa-l determinam sa si-o ia singur.

    Sustinerea unei erezii este o vina destul de mare, totusi. Prin participare la slujbele pomenitorilor, crestinii sustin duhovniceste, moral si financiar ecumenismul legiferat la Creta! Si vor fi nevoiti sa accepte si alte compromisuri. Cred ca ar mai bine sa punem accent pe acest lucru.

    Unii crestini habar nu au ce s-a intamplat la Creta. Altii merg de trei ori in viata la biserica ( la botez, la cununie si la inmormantare), dar se declara crestini. Ce sa le spui mai intai unora ca acestia? Altii stiu, dar nu inteleg gravitatea celor intamplate. Altora le e frica sa faca pasul decisiv din diverse motive. Altii sunt pur si simplu corecti politic si cauta sa impuna ecumenismul cu buna ştiinta! Altii cred ca pecetluirea cu semnul fiarei nu reprezinta o problema pentru crestini… Asadar, sa fim atenti atat la culori cat si la nuante!

    Sfantul Serafim de Sarov spunea ca scopul vietuirii crestine este dobandirea Duhului Sfant. Asadar, eu astept ca preotul sa ma ajute sa dobandesc Duh Sfant. Altminteri, ma voi pricepe extrem de bine la etichetat, dar, daca maine mor, acest lucru nu ma va ajuta cu nimic. Ma voi umple de mandrie şi voi crede ca mi se cuvine Raiul doar pentru ca am rostit cuvantul ,,eretic”.

    Cred ca lucrurile sunt extrem de complexe, iar crestinul de azi este lovit din multe directii. Sa luptam impotriva pacatului de orice fel, dar sa-l iubim pe pacatos. Pentru a-l caştiga, avem nevoie de o ,,mana de fier in manuşă de catifea”, dupa cum spunea un mare pedagog.

    Nu scriu ca sa contrazic pe cineva, ci pur si simplu pentru a-mi lamuri unele lucruri. Asadar, promit sa nu ma supar daca voi fi contrazisa.

    • admin2 says:

      Doamna profesoară, aveți întru totul dreptate, se vede că sunteți și un bun pedagog de suflete.
      Nu îi spunem omului de rând în față că este eretic, că el poate habar nu are ce se întâmplă, ci îi explicăm pe scurt care este situația actuală, ce se întâmplă în Biserică, îl îndemnăm să citească și mai reluăm discuția după un timp. Dacă a picat în erezie cu totul va fi dușmănos, dacă nu, va fi receptiv. Cu nuanțele aferente…
      Am mai spus lucrurile acestea. Nimeni – decât numai masonii – nu vrea ca poporul român să se scufunde în erezie. Însă buldozerul sinodal BOR – fără a fi desigur de vină toți membrii BOR: cler și mireni – împinge poporul în prăpastia ereziei. Noi trebuie să ne opunem, să tragem semnalul de alarmă, să dăm mâna celor care vor să scape și, mai ales, să nu împingem pe nimeni în prăpastie. Dar nici să îi călăuzim pe coclauri, unde îi așteaptă alți lupi.
      Iertați și pomeniți!
      Cu respect, pr. Ciprian

  3. Adrian says:

    Îmi cer iertare, însă, nu știu de ce am impresia asta, dar Părintele Claudiu mă duce cu gândul la A. Boca (și asta nu-i de bine !!!)

  4. IOAN says:

    Dacă Pr. Tudor este acela care a afirmat pe facebook că în BOR nu mai este HAR și nici Episcopii și Preoții nu au Harul Preoției atunci el desfințează automat Ortodoxia…așa fac cei care cad în extremism fără discernământ !
    Fraților ! Nu Biserica Ortodoxă cade ci ereticii cad din Biserica Ortodoxă datorită ereziilor ecumeniste ! De aceea se aplică strict canonul 15 al Sf Fotie cel Mare tocmai ca să ne îngrădim de orice trădător eretic ecumenist indiferent cine este el. Mai departe trebuie SINOD care să condamne și să caterisească pe toți trădătorii inclusiv nominal ! Oricum Biserica Ortodoxă există și va exista până la a doua venire a Domnului Hristos și fiecare își va primi plata pentru ce a facut !

    • Preotul Tudor says:

      Ereticii sunt eretici, Biserica este totalitatea mirenilor neeretici, monahilor neeretici, diaconilor neeretici, preotilor neeretici si arhiereilor neeretici. ACEASTA ESTE BISERICA ORTODOXA DIN LUME! EU NU DESFIINTEZ NIMIC, EU SPUN PRECUM SFINTII ADEVARULUI: ERETICII SUNT ERETICI! Daca ereticii nu sunt eretici si deci ecumenistii nu sunt eretici, atunci nu am avea voie sa ne ingradim de ei nicio clipa. PUNCT!!!

    • Mihai says:

      Ioan, bineînțeles că în b.o.r este har, numai că ierarhia sa autoexclus din b.o.r prin ceea ce a semnat și aprobat sinodal în Creta, deja ei sunt acum doar de fațadă

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *