Asociația ”Prietenii Sfântului Efrem cel Nou”

"Viaţa noastră pe pământ este ca o carte pe care o scriem noi, fiecare, prin faptele noastre, prin cuvintele noastre şi prin gândurile noastre. Cât suntem încă în viaţa aceasta putem reveni asupra a ceea ce am scris cu fapta, cu vorba sau cu gândul. Prin pocăinţă, prin îndreptare, prin începutul bun, corectăm capitole din viaţa noastră, fraze întregi din cartea vieţii noastre, exprimări greşite! Dar, atunci când s-a încheiat viaţa noastră pe pământ se pune sigiliu pe cartea vieţii noastre şi nu mai putem îndrepta nici capitolele, nici frazele, nici cuvintele, ci rămân aşa cum ne-a găsit ceasul morţii şi ziua judecăţii" (Sfântul Isaac Sirul)

Primele concluzii referitoare la Conferința internațională „Ortodoxia și Kolimbari, la doi ani după (sinodul din Creta)”


 

Astăzi a fost Conferința aceasta la Tesalonic. Organizare frumoasă, lume multă, vorbitori din mai multe țări. Am ascultat vreo oră, selectiv, din înregistrarea de mai sus (care cuprinde chiar și jumătatea de oră de pauză dintre cele două sesiuni) și am observat următoarele (voi reveni zilele următoare cu o analiză detaliată, căci este nevoie de liniște și timp pentru traducere, ca să știe și cei de la ortodoxinfo ce anume promovează, cu toate că în mod public redactorii lor își mărturisesc la comentarii totala necunoaștere a celor întâmplate la Tesalonic din punct de vedere al celor discutate; poate era mai bine să aștepte nițel să facă pr. Matei Vulcănescu un reportaj, să priceapă și românii ceva – nu se pierdea niciun… rating):

– s-a vorbit foarte mult despre iconomie, familia Zisis și-a centrat omiliile pe exemple de iconomie din istoria bisericească (cel puțin monahul Serafim Zisis a spus aceleași lucru ca în urmă cu câteva luni la Bănceni, încercând să susțină „nevoia” și „actualitatea” iconomiei);

– pr. Teodor Zisis a aruncat acuzați de hiper-zilotism asupra celor care spun că nu mai este har în Biserică, asupra celor care spun că nu mai este niciun episcop ortodox în lume. Adevărat spune, cei care mărturisesc acestea sunt niște schismatici. Lucrul important, subliniat până acum de cel puțin 15-20 de ori este că Gheron Sava Lavriotul și părinții aghioriți NU mărturisesc așa ceva, ci, în spațiul grecesc îl fac: monahul Macarie și adepții lui, iar în România, pr. Ioan Miron și cei de același gând cu el. Deci, să nu confundăm borcanele, că un borcan cu gem niciodată nu va putea fi confundat cu unul cu castraveți (am ales acest exemplu nu pentru a jigni pe cineva, ci pentru a arăta că lucrurile trebuie să fie clare);

– i-am trimis un mail părintelui Matei, ca unul care este coleg cu pr. Anghelos Anghelakopoulos la Mitropolia de Pireu, ca să îl întreb cele de mai jos, dar nu am primit încă niciun răspuns: pr. Anghelos a fost prezent la Conferința de la Tesalonic, a stat chiar la prezidiu, dar omilia lui a citit-o un mirean (după cum se vede la ora 2, minutul 7). Domnul care anunța vorbitorii a specificat că pr. Anghelos este prezent, că stă la masa prezidiului, dar din pricina interdicției clare episcopale de a-și citi omilia, a citit-o mireanul din imagine (de la ora 2, minutul 8).

Întrebarea mea pentru pr. Matei a fost: cine i-a interzis părintelui Anghelos să își citească omilia? I-a interzis mitropolitul Antim? Nu cred că ar fi ținut seama. Probabil că i-a interzis chiar mitropolitul Serafim de Pireu, cine altcineva (mai ales că în aceeași situație a fost și pr. Anastasie Gotsopoulos, bun canonist, preot în Mitropolia de Patras, a cărui omilie a citit-o un monah, specificându-se că pr. Anastasie nu este prezent datorită interdicției episcopale; deci este clar că pr. Anghelos nu a primit interdicție decât de la mitropolitul său, cel de Pireu).

Dar de ce? Că doar mitropolitul Serafim „are cuget ortodox”, este un „luptător” pentru ortodoxie, este un ierarh „ortodox”, este cel pe care îl urmează familia Zisis. De ce să îi fi interzis? Iar dacă l-a amenințat cu ceva înseamnă că acolo e ceva putred, nu? Oare nu ar trebui să întrerupă și părintele Anghelos pomenirea? Nu mai insistăm, probabil ați priceput… culisele.

Așadar, la Tesalonic au stat la masă: adepți ai iconomiei cu reprezentanți ai „ortodocșilor” care pomenesc pe cei ce slujesc împreună cu ereticii.

Unul dintre vorbitori a spus la un moment dat – referindu-se la altceva (dar probabil că a vorbit Dumnezeu prin el) – că „aici este vorba de salată, nu de altceva.” Impresiile mele triste după ce am ascultat Conferința sunt:

– au încercat „să se scoată” (să se acopere unii pe alții, să o dea la pace, să caute compromisul etc) pentru că nu au întrerupt pomenirea în mod patristic, ci încearcă să amestece pe cei îngrădiți cu cei cu „cuget ortodox”, să fie turma mare, iar Legea, adică acrivia a rămas excepție, iar iconomia a ajuns lege;

– au aruncat cu noroi în oricine nu este de acord cu ei, numindu-i cu același limbaj cum o fac ecumeniștii;

– omiliile lor sunt pline de citate care nu au absolut nicio legătură cu lupta antiecumenistă, dar dau impresia de teologic și patristic, înșelând poporul și liniștindu-l că cu știm noi cine „poți trece puntea”;

Desigur, s-au spus și multe lucruri bune (ca și la sinodul din Creta, nu?). Dar ca să fie un lucru bun, după voia lui Dumnezeu, acesta trebuie să nu fie amestecat cu minciuna și cu jumătățile de adevăr, care sunt de fapt neadevăruri.

Vom reveni cu detalii

Redacția

15 Responses to Primele concluzii referitoare la Conferința internațională „Ortodoxia și Kolimbari, la doi ani după (sinodul din Creta)”

  1. Γέρων Σάββας Λαυριώτης says:

    Συμφωνώ απολύτως μέ αυτόν τόν πρώτο σχολιασμό γιά τήν ημερίδα αύτήν. Ειναι σημαντικό νά γνωρίζει ο κόσμος πως εμείς δέν πολεμήσαμε αυτήν τήν ημερίδα, νά μήν παει ο κόσμος η νά μήν γίνει, οπως εκανε ο π.. Θεόδωρος και ο π. Νικόλαος στήν ημερίδα που διοργανώσαμε στήν Θεσσαλονίκη στίς 23-3-2017. (Οπως καί εσεις γνωρίζετε αφού είσασταν καί εσεις εκεί). Καί αυτό γιατί ο καθένας πρέπει να λεει τήν αποψή του γιά νά γνωρίζουμε καί εμεις τι πιστεύει. Εμείς ομως εμμένουμε στίς θέσεις μας. Δέν υπάρχει μισή αλήθεια αναμιγμένη μέ τό ψέμμα. Πρέπει νά ακολουθήσουμε τό παραδειγμα τών αγίων καί τόν δρόμο τους που ειναι το μαρτύριο καί ο σταυρός, καί αν χρειαστεί νά πάμε κόντρα σέ όλους καί σέ ολα. Θά επανέλθουμε αν χρειαστεί γιά περαιτέρω σχολιασμό. Ευλογείται.

    • admin2 says:

      Gheron Sava Lavriotul ne-a trimis acest comentariu:

      „Sunt de acord întru totul cu acest prim comentariu referitor la această Conferință. Este important ca lumea să știe că noi (părinții athoniți) nu suntem (nu luptăm) împotriva acestei Conferințe, nu am spus să nu se ducă lumea la ea sau să nu aibă loc, cum au făcut părinții Theodor Zisis și Nicolae Manolis referitor la Conferința pe care noi am organizat-o la Thesalonic, în data de 23 martie (pe calendarul vechi) / 4 aprilie 2017 (pe nou) (lucru pe care îl știți și sfinția voastră, devreme ce ați fost prezent acolo). Și aceasta pentru că fiecare trebuie să își spună punctul de vedere, ca să cunoaștem fiecare dintre noi ce crede fiecare. Noi însă rămânem la pozițiile noastre. Nu există jumătăți de adevăr amestecate cu minciuna (pe care noi să le propovăduim – n.trad.). Trebuie să urmăm exemplul și calea Sfinților, care este martiriul și crucea, iar dacă va fi nevoie, să ne punem împotriva tuturor și a toate (cele care ne depărtează de Hristos – n.trad.). dacă va fi nevoie, vom reveni cu un comentariu mai pe larg. Blagosloviți.”

      Îi mulțumim părintelui Sava pentru toată dragostea și pentru că ne ajută să fim și să rămânem uniți în jurul lui Hristos, fără lideri pământești, ci doar pășind pe calea Sfinților.
      Până în prezent nu am primit absolut niciun răspuns de la părintele Matei Vulcănescu referitor la interdicții (de a vorbi ortodox, aplicare pr. Anghelos, colegul lui de la Mitropolia din Pireu), omilii citite de alții, prezențe tăcute și cugete „ortodoxe.” Dar uneori și tăcerea… spune multe. Doamne miluiește !
      Pr. Ciprian

  2. Corneliu says:

    Avand in vedere ca au participat si clerici pomenitori ,puteau fi cu mult mai multi in acea locație de 5 pentagrame.
    Iconomia dureaza deja de 2 ani,cat mai vor sa o lungească ?
    Oricum,timpul trece foarte repede…dar ,daca Dumnezeu ii asteapta ii vom aștepta si noi sa renunțe la iconomie si sa înceapă lupta cea adevarata cu căpetenia arhiconilor-ecumenismul.

  3. Baltag Lica says:

    Cand analizam aceste conferinte avem voie sa le comentam in duhul Sfintilor Parinti fara ca sa fim acuzati ca intocmim ,,Cronica carcotasilor”, deoarece noi nu avem drept scop ,,delectarea” lumii, ci punerea ei la curent cu adevarul Ortodoxiei. ,,Ghidarea” aceasta pe care dv. si Gheron Sava le-o faceti este buna, caci nu le permiteti sa se complaca prea mult cu iconomia. Trebuie sa lase la un moment dat iconomia, dupa ce se mai intaresc, doar a trecut ,,un pic” de timp de la sinodul talharesc din Creta, poate suficient pentru intarire duhovniceasca, si sa ,,ia taurul de coarne”, caci coarnele ecumenistilor au crescut cam mari in acesti doi ani, crestere deranjata in buna masura doar de ,,ultaortodocsi”, si intr-o masura infima de acei ortodocsi ce au adoptat iconomia. Se vad a fi trei categorii de ortodocsi astazi, cei pomenitori, iconomistii si cei asemenea Parintelui Ciprian-Ioan. Cine pe cine va inghiti pe mai departe, nu stim, speram doar sa ramanem tot pe calea pe care am inceput-o, si pentru sustinerea careia ne-au fost caterisiti Parintii nostri. Sa nu uitam cele ce afirma Sfintii Parinti, anume ca Biserica Ortodoxa a fost mereu prigonita. Un calcul(judecata) simplu ne spune ca singurii prigoniti acum, sunt cei din jurul Parintelui Ciprian-Ioan si a celor de un duh cu dansul. Noi nu ne opunem de dragul opozitiei, ci doar pentru ca respectam precum Sfantul Iustin Popovici Ortodoxia. Cam atat. DOAMNE AJUTA!

    • admin2 says:

      Părintele Justin Pârvu spunea că dacă vrem să ne mântuim, să urmăm învățătura Sfântului Justin Popovici. Acest lucru să ne străduim cu toți să îl facem, având ca exemplu pe Sfinți și ca unică țintă – Hristos.

  4. Margareta says:

    Eu cred ca nici nu trebuie sa pierdem timpul ascultand ce spun unii care ratacesc.

    • admin2 says:

      Tare mult ne dorim ca nici noi, nici alții să nu rătăcească. Singurul care se bucură de rătăcirea oamenilor este satana. Să nu îi facem pe plac.

  5. Adrian says:

    Trist 😟
    Oare sa-i fi placut atat de tare Parintelui Justin lălăielile astea tipic sectare gen … oastea Domnului ?!
    Eu nu cred ca pe cand trăia Parintele, la strana se canta asa ceva !
    Am impresia ca se doreste sa se ajunga si la Petru Vodă precum s-a ajuns la Prislop …

    https://youtu.be/5flMdStsgw0

    • admin2 says:

      Bine ar fi ca evlavia populară să meargă mână în mână cu cateheza preoțească. Aici este mult de lucru. Și atunci poporul, luminat fiind în credință, știe să își țină evlavia în cadrele sănătoase ale Ortodoxiei. Viața părintelui Justin este un exemplu neîncetat de misiune, de cateheză, de luminare a poporului. Să luăm aminte !

    • anador says:

      In revista Atitudini nr 55 pe mai-iunie gasiti articolul :
      PĂRINTELE JUSTIN PÂRVU DESPRE ASCETISM, CĂNTARE PSALTICĂ ŞI FRUMUSEŢEA VIEŢII BISERICEŞTI. In acel articol parintele Iustin explica foarte frumos cum se canta.
      Iata un mic fragment:
      ” (Vocea era) foarte lină, cântarea nu se face așa cu strigăte, cu țipete. Si acolo când se făcea cântarea, se făcea cu o oarecare emoție, măi. Acum merge care mai tare, care țipă mai mult, acela îi cântăreț. Ori, nu-i așa deloc. Cântarea când e dulce, este primită, se așează în sufletul omului, când e lina. O cântare frumoasă, de pildă, a unui sobor care cântă o Lumină lină…Dar dacă lumina e intr-adevăr lină, cântarea e lină, se duce în sufletul omului.”-pag. 30-40

  6. Ortodoxos says:

    Doamne Ajuta! Oare așa procedau Sfinții Părinți? Faceau ascultare de episcopii eretici și puneau pe altcineva să citească în locul lor cuvântările? Vi-l imaginați pe Sfantul MAxim cerând cuiva să vorbească în locul lui pentru că vreun episcop i-a interzis să vorbească? Sfinții nu făceau ascultare de ierarhii eretici. Sufereau prigoane, li se taia mâna sau limba și nici atunci nu puneau pe cineva sa citească în locul lor.
    Aceștia din Tesalonic aplică tot felul de fente pentru a păcăli pe mitropolitul lor. Aceste ”fente” nu merg cu Hristos…

  7. Mihail says:

    Cu bucurie am gasit noi postari – selectii din Sinaxa de la Negresti-Oas, puse pe 3-4 iunie 2018 in Grecia pe blogul † ἵνα ὦσιν ἕν (acelasi site a preluat si din Sinaxa de la Roman pe canalul https://www.youtube.com/user/hellasorthodoxylight ), a se vedea linkurile:
    https://www.youtube.com/watch?v=yyvPPS2KGO4 , https://www.youtube.com/watch?v=Nitpx5Pe8Yg , https://www.youtube.com/watch?v=F9rl2mjpcxw , https://www.youtube.com/watch?v=_x9DrieK11k
    Va dorim drum bun, pelerinaj cu spor duhovnicesc si sa ne purtati pretutindeni in rugaciunile Sfintiei Voastre!

  8. Mihail says:

    Sfintii Parinti marturisesc faptul ca la sfarsitul vremurilor Sfanta Evanghelie va fi propovaduita la toate neamurile si iata ce aflam pe link https://ro.sputnik.md/religion/20180612/19788268/rege-african-convertit-ortodoxie-sfantul-munte-athos-foto.html

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *