Asociația ”Prietenii Sfântului Efrem cel Nou”

"Viaţa noastră pe pământ este ca o carte pe care o scriem noi, fiecare, prin faptele noastre, prin cuvintele noastre şi prin gândurile noastre. Cât suntem încă în viaţa aceasta putem reveni asupra a ceea ce am scris cu fapta, cu vorba sau cu gândul. Prin pocăinţă, prin îndreptare, prin începutul bun, corectăm capitole din viaţa noastră, fraze întregi din cartea vieţii noastre, exprimări greşite! Dar, atunci când s-a încheiat viaţa noastră pe pământ se pune sigiliu pe cartea vieţii noastre şi nu mai putem îndrepta nici capitolele, nici frazele, nici cuvintele, ci rămân aşa cum ne-a găsit ceasul morţii şi ziua judecăţii" (Sfântul Isaac Sirul)

Unii mireni se întreabă…

Am primit pe mail un text, cu 16 întrebări, adresate personal în primul rând unui anumit părinte ortodox. Probabil că Dumnezeu va rândui să ajungă acele întrebări și la sfinția sa și va răspunde public.

Pentru că întrebările sunt adresate și tuturor părinților ortodocși (adică îngrădiți de panerezia ecumenistă), îmi fac datoria de conștiință de a răspunde, doar în numele meu, fiecare dintre destinatarii scrisorii fiind liberi să facă cum dorește referitor la aceste întrebări, după cum îl va lumina Dumnezeu și îl va îndemna conștiința sa.

Textul cuprinde la început câteva citate biblice și patristice, apoi vine partea de întrebări și un cuvânt de final, prin care se exprimă dorința de a afla adevărul și nu de a produce tulburare. Scrisoarea este semnată de o singură persoană – Dinu Tigoianu din Râmnicu-Sărat – alături de un grup de ortodocși (deși am insistat ca textul să fie asumat nominal de fiecare dintre cei care susțin că l-au alcătuit, singurul care a semnat – conform conștiinței sale – este fratele menționat mai sus).

Așadar, excluzând numele menționate în întrebări, esența lor este următoarea:

1. Este canonică atitudinea de a trimite anumiți credincioși cu anumite păcate pentru dezlegări la arhiereu? Cu atât mai mult cu cât unii arhierei nu sunt ortodocși. Poate arhiereul să dezlege păcate mai mari, iar preotul păcate mai mici? Este aceasta învățătura Bisericii?

Răspuns: Eu nu am auzit de așa ceva până acum, în învățătura ortodoxă, adică patristică. Preotul poate dezlega orice păcat, în virtutea hirotoniei lui. Când este hirotonit nu i se spune că va putea ierta numai anumite păcate. Condiția iertării nu este treapta ierarhică a duhovnicului – adică cea de arhiereu sau de preot – ci pocăința omului respectiv. Desigur, în cazul în care cineva – mai ales un preot sau diacon – are păcate grave și duhovnicul nu știe dacă acel cleric mai este vrednic a sluji sau nu – ca să nu greșească, poate să îl trimită la un arhiereu ortodox, pentru ca acela să hotărască în legătură cu permisiunea de a mai sluji sau nu. Deci are legătură cu o situație care privește o anumită categorie a membrilor Bisericii, cei hirotoniți.

2. Este adevărat că unii părinți au trimis credincioși la slujbele preoților de același cuget cu Mihai-Silviu Chirilă?

Răspuns: eu nu am făcut niciodată așa ceva, pentru că M. S. Chirilă este eretic.

3. Cum vă raportați la expresia „părtășiei la erezie”? Este tot erezie sau o stare intermediară între ortodoxie și erezie?

Răspuns: expresia respectivă este erezie. Provine dintr-o „mincinoasă iconomie” care nu are niciun fundament patristic și niciun rezultat concret bun (prin ea absolut nimeni nu s-a îngrădit apoi de erezie, ci toți cei cu așa-zis cuget ortodox s-au fofilat până au ajuns chiar și activiști ecumeniști), ci este o amăgire ce adâncește în erezie.

4. Unii afirmă către unii credincioși că toți semnatarii Sinaxei de la Roman sunt schismatici… Alții îi mustră pe unii credincioși când aceștia vădesc atitudinile neortodoxe ale arhiepiscopului Longhin, luându-i apărarea. Ce spuneți?

Răspuns: Sinaxa de la Roman a fost ortodoxă; vlădica Longhin pomenește eretici.

5. Există oare episcopi mărturisitori anonimi?

Răspuns: Nu. Doar ortodocși sau apostați.

6. Ce spuneți despre toți cei care sunt în comuniune cu ereticii ecumeniști susținători ai Sinodului din Creta: sunt și ei la rândul lor eretici sau „părtași la erezie”, ca a treia stare între ortodoxie și erezie? Dacă nu sunt eretici, atunci noi de ce ne-am mai îngrădit, de ce am întrerupt comuniunea?

Răspuns: sunt eretici; nădăjduim în întoarcerea lor la Adevăr.

7. Unii părinți au afirmat că cei care au participat și semnat la Sinaxa de la Roman sunt schismatici. Atunci, cum de sunt în comuniune și au slujit în tot acest timp împreună cu unii dintre semnatarii ei?

Răspuns: nu am afirmat așa ceva; sunt în comuniune cu toți ortodocșii, cu ereticii nu.

8. Cum considerați că este arhiepiscopul Longhin? Dar episcopul Artemie din Serbia? Este acesta din urmă schismatic?

Răspuns: vlădica Longhin este – datorită comuniunii lui cu ecumenistul Onufrie – și el ecumenist, deci eretic. Vlădica Artemie este ortodox, în niciun caz schismatic. Acum două săptămâni am fost, în drum spre Athos, în Serbia, să îl cunoaștem pe vlădica Artemie. I-am pus o singură întrebare legată de problemele actuale: cum vedeți viitorul Bisericii? A răspuns: nu mă gândesc la așa ceva, Biserica este condusă de Hristos; eu trebuie doar să îmi fac datoria, acolo și când mă cheamă Hristos; nu fac planuri, nu atrag pe nimeni, ci doar răspund la chemarea lui Hristos; atât și nimic mai mult. (cred că această atitudine este cea bună, nu are nimic deviant în ea, ci doar Ortodoxie, în simplitatea mărturisirii ei smerite – n.n.)

9. Cu cine vă aflați în comuniune și cu cine nu? Pentru că în Ortodoxie nu poate exista poziție neutră.

Răspuns: sunt în comuniune euharistică cu toți ortodocșii; nu sunt în comuniune cu adepții lui Chirilă, nici cu cei ai pr. Ioan Miron (primii au căzut în erezie, al doilea în schismă).

10. Ați participat la ultimele sinaxe, de la Roman și Satu Mare?

Răspuns: Da. Ambele au fost ortodoxe.

11. Sunteți de acord că arhiepiscopul Longhin nu a oprit niciodată pomenirea și comuniunea cu ecumeniștii eretici?

Răspuns: Așa este, din păcate. A tunat mult, dar nu a fulgerat întru Adevăr niciodată. Încă. Iar blestemele trimise la adresa Sinaxei de la Roman nu au avut absolut niciun efect asupra adresanților lor.

12. Este arhiepiscopul Longhin ortodox sau nu?

Răspuns: Nu, din păcate. Luptă cu erezia doar din cuvinte, nu și din fapte, este doar amăgire pentru cler și popor, iar cel care o face este eretic.

13. Răspuns: Nu mă privește, are legătură cu Schitul Rădeni, trebuie întrebat părintele stareț Pamvo Jugănaru.

14. Care este formula canonică de întrerupere a pomenirii?

Răspuns: va fi punctul principal de elucidat o dată pentru totdeauna la Sinaxa de lângă Vatra Dornei, peste câteva zile.

15. Toate punctele rezoluției Sinaxei de la Botoșani sunt ortodoxe? Se spune: „ne îngrădim de toți cei care au semnat și au primit Sinodul tâlhăresc din Creta, însă rămânem în comuniune cu Bisericile Locale neparticipante la Sinod (adică a Rusiei, a Bulgariei, a Georgiei și a Antiohiei)”. Știm însă că aceste Biserici, deși nu au participat și semnat, nu au condamnat și nu s-au îngrădit de Bisericile Locale care au primit Sinodul tâlhăresc, fiind în continuare în comuniune și în același cuget cu ele.

Răspuns: ultimele puncte ale rezoluției menționate mai sus trebuie schimbate, nefiind nici ortodoxe, nici valabile; starea de fapt a lucrurilor a arătat că majoritatea și-au asumat comuniunea cu ecumeniștii, deci au căzut în erezie.

16. Noi, mirenii, vă atenționăm când vă abateți de la Adevăr. Așadar, vă rugăm stăruitor să risipiți confuziile din inimile noastre, așteptând cu nerăbdare să faceți publică poziția sfinției voastre.

Răspuns: Poporul este apărătorul și garantul dreptei credințe, conform Enciclicii Patriarhilor ortodocși, din anul 1848. Să ne lumineze Dumnezeu pe toți! Dacă am greșit eu personal cu ceva în cele de mai sus, să îmi spuneți și voi schimba, dacă Dumnezeu, adică Adevărul, o cere.

Sf. Gheorghe,

16 august 2018

Cu respect,

pr. Ciprian Staicu

23 Responses to Unii mireni se întreabă…

  1. Daniela says:

    Întrebarea 13 ați omis să o includeti. Doamne ajută!

  2. ultimatesinner says:

    Parinte, am inteles din discutie cu expeditorul scrisorii, ca scrisoarea cu intrebarile era privata, adresata parintilor si nu avea destinatie publica, ci sunt intrebari care se dorea a fi discutate in cadrul sinaxei. Nu trebuia sa publicati numele odata ce v-a rugat sa n-o faceti.

  3. Baltag Lica says:

    Sunt si eu de prin zona expeditorului acestei scrisori, liceul pe care l-am absolvit fiind ,,Alexandru Vlahuta” din Ramnicu Sarat.
    Chiar daca uneori ne mai suparam privind modul cum intelegem fiecare anumite pasaje din comentariile postate pe acest site, in ceea ce priveste raspunsurile la cele 16 intrebari sunt pe aceeasi pozitie(lungime de unda) cu Parintele Ciprian-Ioan. Nu i-au partea nimanui, ci ma straduiesc sa apar adevarul atat cat pot. Cum nu am gasit(vazut) ceva gresit in raspunsurile domniei sale, afirm fara rezerve ca raspunsurile sunt bune si subscriu la ele. Ma rog ca ,,ramnicenii” mei sa vada cum trebuie aceste raspunsuri, adica sa le vada ca pe unele mantuitoare la momentul de fata. Asa i-am spus si eu de multe ori Parintelui Ciprian-Ioan, ca atunci cand vom sesiza vreo deraiere de la Ortodoxie, il vom instiinta. Ma bucura faptul ca Ramnicu Sarat este vigilent la mersul sinuos al multora dintre varfurile BOR, dar si ca incearca sa desluseasca si mai clar care dintre preotii ingraditi de ecumenism merge cu adevarat pe Calea Ortodoxiei, adica impreuna cu Hristos. Repet, subscriu raspunsurilor date aici de Parintele Ciprian-Ioan.
    Doamne ajuta !

    • ultimatesinner says:

      Din ce am inteles eu intrebarile trebuiau analizate intai la sinaxa si raspunsurile trebuiau publicate in urma dezbaterii si aprobarii lor la sinaxa. Dar.. In fine! Iertati!

      • ultimatesinner says:

        Sunt mai multi care posteaza comentarii sub acelasi nume, pe diverse situri, cu pareri diferite si creaza confuzie, si ce relevanta ar avea numele meu de vreme ce sunt mirean si nu sunt o persoana cunoscuta, publica? Incerc sa evit barfa unora care m-ar putea totusi cunoaste, nu ma tem de prigonitori ci de barfitori. Si oricum eu nu scriu articole, nu sunt destept, mai comentez si eu arareori dar o sa ma opresc si de la comentarii ca sa nu deranjez. Iertati! Doamne ajuta tuturor!

  4. Dragos-ortodoxos.ro says:

    Doamne Ajuta!
    Sunt de acord cu tot ceea ce ati scris mai sus parinte.

  5. Andrey says:

    Punctul 7.
    La radeni este amestecate.Nu dăm nume dar poziția lor deviază de la sobornicitatea preoților ingraditi.Unii dintre preoti ingraditi de sinodul din creta si episcopi semnatari se ingradesc si de ceilalți preoti ingraditi si se comportă la fel ca si episcopi ecumenisti cu poporul.Doar la ei este adevarul doar ei stiu totul.

  6. Calator says:

    Cum puteri spune ca toate păcatele se iartă la preot când Mântuitorul spune ca hula nu se va ierta.
    Oare vorbim doar ca sa vorbim?
    De ce atâta lupta intre Nepomenitori, contează ce cred altii sau dacă II place lui Hristos? De ce toti preoții Nepimenitorii sunt pe internet si nu fac altceva decât să se apere sau sa acuze?

  7. anador says:

    Câteva observații legate de comentarii și de scrisoare:

    -ar fi bine ca toți preoții îngrădiți să își facă publică poziția deoarece mirenii îngrădiți trebuie să știe cui își încredințează sufletele spre mântuire
    – bine ar fi fost ca semnatarul scrisorii să fi intervenit și să precizeze dacă e adevărat ce susține ”ultimatesinr” în comentariul său, asta în cazul în care fratele Dinu nu l-a ”angajat” ca avocat pe comentator
    – de ce trebuiau aprobate de sinaxă răspunsurile la scrisoare?
    Fiecare părinte ar trebui să aibă curajul răspunderii, altfel ce fel de mărturisitor îngrădit de erezie mai e?

    Astept cu nerăbdare să văd câți vor răspunde scrisorii…
    Abia atunci vom vedea cine îl iubește pe Hristos mai presus decât lumea.
    Ar fi cazul să înțelegem, măcar acum, că ortodoxia e iubire în luptă, nu in somn !!!

  8. Margareta says:

    Am ajuns sa luam de guler duhovnicii pe net. Inainte, cu bunacuviinta si smerenie, cine avea intrebari de pus unui monah/duhovnic se ducea si i le punea personal. Cred ca ecumenistii jubileaza, iar debusolatii spun:” Nu e cu ei Dumnezeu! Tot se impart si se impart….”
    Dar acest Dinu Tigoianu la cine se spovedeste? Sa spuna public si el. Ca e foarte important. Mai stiu „luptatori” anti ecumenisti care de ani de zile nu s-au spovedit pentru ca niciun duhovnic nu e bun pentru ei…. As vrea sa-l intrebati ce e mai important: sa te impartasesti( oricum, cu sau fara pocainta pe masura, cu sau fara canon pe masura pacatelor) sau sa te pocaiesti? Ce e mai important pentru mantuire? Acum toti ne credem la masura Sfintilor- si cu dreapta credinta, dreapta vietuire si cu vrednicia pentru Sfanta impartasanie( mai ales noi, cei ingraditi car, majoritatea, mustim de mandrie) si ne luam la tranta cu duhovnicii. Le dam lectii, le facem scrisori publice, dar nu ne ducem sa ii cercetam pentru a vedea daca ne lamuresc si nici nu punem genunchii la rugaciune pentru ei ca sa ii lumineze Dumnezeu DACA sunt in greseala!!!
    Iertati!

  9. Dinu Tigoianu says:

    Parinte Ciprian, va rog frumos sa publicati comentariul meu, pe care unii cititori il asteapta.

    Scrisoarea mea dimpreuna cu intrebarile aveau ca scop publicarea ei abia dupa Sinaxa de Sambata, doar daca unele confuzii nu se lamureau. Si pentru ca la Sinaxa nu vor participa si mireni, de aceea l-am rugat pe Parintele Ciprian sa o citeasca in numele nostru (meu) acolo. Insa au fost unele neintelegeri datorate comunicarii, pentru care il rog pe Parintele Ciprian sa ma ierte. Asadar, va asigur ca ea va fi publicata integral dupa Sinaxa de Sambata. Iertati-ma.

    • Iertati, dar la sinaxa vor participa si mireni caci Pr. Ciprian Staicu este preot de mir, nu este monah.

      • Eu am intrat pe acest site sa ma folosesc nu am intrat cu scop de a comenta, a verifica, a polemiza, a ma certa sau a mustra pe cineva. S-a intamplat ca sa citesc ceva care nu mi-a convenit si m-am bagat si eu in seama supus fiind patimilor mai mult decat lui Dumnezeu. Iertati parinte si iertare tuturor! Doamne ajuta!

  10. Mihai says:

    Nu întâmplător profețea Starețul Anatolie de la Optina că lumea va înebuni și cine nu va fi în rândul lumii va fi nebun, despre ce este vorba, observăm că satanei și altor demoni li se ridica statui și monumente, un exemplu recent este ograda guvernatorului de Arkansas în care i se dezvelește un monument dedicat diavolului iar cei prezenți aplaudacii băteau din palme de numa numa

  11. Baltag Lica says:

    Clarificarea pozitiei fiecarui credincios ortodox se poate face si in urma unor astfel de dezbateri, caci se poate vedea clar, in fata tuturor, care este pozitia de moment a acelui crestin, mirean, preot sau monah. Noi n-svrm nici timp, nici resurse cs sa colindam tara pentru a vedea cine s-a ingradit de erezie si cine nu, dar si daca acum tine drumul drept. Scopul nostru nu este acela de a ne trage de guler cu preotii, mireni find noi, dar numai ca ne-am cam saturat sa fim prostiti in cele ale Ortodoxiei, caci astazi si arhiereii cei mai dr vaza ai BOR tot cu prosteala merg inainte, considerand ca turma trebuie sa faca ascultare, fara sa aminteasca faptul ca ei au deraiat de la Ortodoxie semnanad actele eretice din Creta. Stiu ca nu te simti confortabil atunci cand esti cercetat, dar in urma cercetarii se vede destul de clar daca mergi pe drumul drept ori ba. Cine iese curat din cercetare, acela creste in ochii credinciosilor, asa ca supararea initiala este stearsa(anulata) de rezultatul bun al cercetarii. Aceasta cercetare am putea sa o numim o mai mare transparenta. Aceasta cercetare apare din cauza ca mirenilor le-a scazut increderea in unii dintre slujitorii lui Dumnezeu. Daca ar raspunde la aceste intrebari toti preotii care spun ca s-au ingradit de erezie, ar fi foarte bine, numai ca a raspunde la acest set de intrebari nu va fi chiar la indemana oricarui preot care ne spune(declarativ) ca s-a ingradit de erezie. Deci supararea nu-si are rostul aici, iar daca apare, ea trebuie depasita, caci cine se va smeri, acela se va inalta. Parintele Ciprian a iesit bine in urma raspunsurilor date, deci a capatat mai mare credibilitate, adica s-a inaltat in ochii credinciosilor. Deci supararea nu-si mai are rostul aici.
    Deci comentariul doamnei de mai sus este bun, dar doar dupa ce s-au ASEZAT lucrurile.
    Iertati si binecuvantati. Doamne ajuta !

  12. Carmen says:

    Amin!
    Sa ne traiti parinte Ciprian si va asteptam cu vesti ziditoare spre mantuire!
    Maicuta Domnului impreuna cu Fiul sau preaiubit , cu Tatal si cu Duhul Sfant sa va calauzeasca pasii si sa va acopere si sa va pazeasca de ” smintelile celor ce fac faradelege”, AMIN.
    Iertati,
    Carmen

  13. Margareta says:

    Iertati, dar nu gaseati alta masina sa va duceti la sinaxa?

  14. Margareta says:

    Iertati-ma!

  15. george says:

    Parinte Ciprian Staicu, eu nu prea am inteles, ne puteti spune pana la urma cu subiect si predicat, daca preotii numiti mai sus de la Radeni, parintii Parvo, Ieronim, Antim, Andrei, Elefterie, sunt sau nu in erezie? si daca da, atunci la care preoti sa mergem?
    Doamne ajuta!

  16. Mihail says:

    Astazi, mai mult ca oricand, Hristos este langa noi si credem ca, prin semeni precum odinioara a facut-o Simon din Cirene, ne poarta sarcinile in chip vazut si nevazut, pentru a ne usura dupa o mica incercare. Iata ca si Sfantul Ioan Gura de Aur ne intareste prin cuvintele inspirate de Duhul Sfant – https://stranaortodoxa.wordpress.com/2017/09/25/mangaiere-pentru-cei-care-poarta-launtric-crucea-vremurilor-de-cumpana-sfantul-ioan-gura-de-aur/
    Iertati Parinte, ca am incercat o cugetare prea inalta pentru un nevrednic ca mine.

  17. george says:

    Parinte Ciprian Staicu, in legatura cu Parintii de la Radeni departe de mine gandul sa vin cu intrebari care sa provoace discordie, am intrebat pentru ca fratele nostru Bucuroiu Cristian a postat pe facebook o intrebare care suna asa ”Toti preotii care au slujit cu episcopul Longhin si au fost in comuniune cu acesta nu trebuie sa faca marturisire ca s-au lepadat de comuniunea cu acesta, nu ar trebui in public sa isi faca cunoscuta pozitia fata de acest episcop”
    Iar raspunsul dvs la aceasta intrebare mai jos era ”Ba da, trebuie sa ne ingradim de orice eretic si mai ales de falsii ecumenisti care pomenesc eretici”
    Eu nu imi permit sa imi dau cu parerea, dar pastorii care sunt pe calea cea dreapta trebuie sa aiba grija la afirmatii, pentru ca si din cei alesi se vor pierde.

  18. Pingback: Unii mireni se întreabă… Poporul este apărătorul și garantul dreptei credințe, conform Enciclicii Patriarhilor ortodocși, din anul 1848 | Invataturile Sfintilor Parinti despre inselarile contemporane