Asociația ”Prietenii Sfântului Efrem cel Nou”

"Viaţa noastră pe pământ este ca o carte pe care o scriem noi, fiecare, prin faptele noastre, prin cuvintele noastre şi prin gândurile noastre. Cât suntem încă în viaţa aceasta putem reveni asupra a ceea ce am scris cu fapta, cu vorba sau cu gândul. Prin pocăinţă, prin îndreptare, prin începutul bun, corectăm capitole din viaţa noastră, fraze întregi din cartea vieţii noastre, exprimări greşite! Dar, atunci când s-a încheiat viaţa noastră pe pământ se pune sigiliu pe cartea vieţii noastre şi nu mai putem îndrepta nici capitolele, nici frazele, nici cuvintele, ci rămân aşa cum ne-a găsit ceasul morţii şi ziua judecăţii" (Sfântul Isaac Sirul)

Invitație concretă la dialog ortodox

Cum veți căpăta iertare, când voi n-o dați altora? „Nimic nu hrănește mai bine mila, ca iertarea jignirilor. Dorinţa de răzbunare aduce nefericire” – Sfântul Ioan Gura de Aur

Îi iert pe toți cei care mi-au greșit, cu voie sau fără voie. De asemenea, îmi cer iertare de la cei cărora le-am greșit (aici nu se încadrează și lupta împotriva ereticilor, că doar nu era să le sărut mâinile pentru că hulesc pe Hristos).

În urma sfătuirii cu fiii duhovnicești, astăzi, 6 martie 2022, după Sfânta Liturghie, transmit pe această cale invitația concretă la dialog ortodox.

Mai exact, sunt deschis a mă întâlni oriunde și oricând (desigur, pe teritoriul României) cu cei care vor să dezbatem ortodox tot ceea ce este neclar sau tulbure în prezent. Îmi rezerv dreptul de a veni cu doi martori, dintre fiii mei duhovnicești, și cu mijloacele tehnice necesare imortalizării și înregistrării dialogului.

În acest sens accept un dialog constructiv, în următoarele condiții:

a) făcătorii de scandal și de falsuri grosolane pe internet (Cristian și Dragoș) – a se lua în considerație și înregistrarea audio a Sinaxei de la Sâmbăta de Sus (2021), pentru cine vrea să se dumirească referitor la aceasta –  să nu fie prezenți (în schimb duhovnicii lor, pe care aceștia îi „ascultă” – sau poate este chiar invers – sunt bineveniți);

b) cei cu care voi discuta să aibă un reprezentant – neapărat preot – care să fie singurul care ia cuvântul și care răspunde în numele lor (adică să fim demni, bine organizați, respectuoși și cu lecțiile făcute – mai ales cele dogmatice și canonice ortodoxe);

c) întâlnirea respectivă va fi filmată de cel puțin două persoane (mireni), astfel încât nimic să nu fie în ascuns, ci totul clar, pe față, public, asumat;

d) fiecare parte are dreptul să expună o problemă, la care va aștepta cu respect și cu demnitate, fără învolburări și întreruperi, răspunsul argumentat al celeilalte părți;

e) va fi interzis total atacul la persoană, indiferent de cum decurg discuțiile (argumentele teologice să primeze, fiind interzise părerile personale);

f) propun 5 subiecte (pentru prima întâlnire), iar ceilalți pot veni și ei cu maxim 5 (ca să fie echitabil). Fiecare parte expune câte un subiect, în mod alternativ. Discuțiile pe subiect (argumentația teologică) pot să dureze, cu tot cu concluzii, maxim o jumătate de oră, deci în 5 ore întâlnirea se poate încheia (ca să nu ne apuce noaptea);

g) orice abatere de la subiect sau atac la persoană vor fi considerate ca lipsă de argumente teologice din partea celor care recurg la așa ceva și se va trece mai departe, la următorul subiect, cu consemnarea lipsei de argumentare a respectivului.

Sunt dispus să discut orice subiect, cu oricine, cu excepția celor puși pe scandal, care oricum – conform celor spuse de Sfântul Ioan Gură de Aur mai sus – discută doar cu propriile lor gânduri și patimi, deci un dialog ortodox cu ei este în acel caz cu neputință.

Propun următoarele subiecte:

1. Devreme ce părintele Evghenie din Grecia este atât de atacat mai nou (e mai simplu să ataci un om decât să citești o carte, iar unii chiar asta fac), iar sfinția sa a fost adus în România de Gheron Sava Lavriotul, care a și transcris în calculator lucrarea acestuia (pe care apoi eu am tradus-o în română), cum garantează Gheron Sava ortodoxia părintelui Evghenie și faptul că în prezent nu este stilist? (desigur, eu nu cred că ar fi, însă unii, ca să nu citească lucrarea sintetizată de el, despre Învățătura Sinoadelor Ecumenice…, bazată pe izvoarele Ortodoxiei, preferă să arunce la gunoi tot: autor, operă etc).

2. Renașterea omului din apă și din Duh se poate face, în lipsa întreitei afundări, doar prin Taina Mirungerii (argument al lui Gheron Sava, chipurile preluat de la Sf. Iustin Martirul)?

Desigur la aceste două întrebări poate răspunde Gheron Sava în mod direct, dacă este prezent, cu condiția ca cel care traduce ceea ce el spune să o facă în mod autentic, inteligibil, coerent, indiferent dacă este în limba engleză sau greacă (eu le cunosc, din mila Domnului, pe ambele în mod satisfăcător, deci foarte ușor pot concluziona dacă traducătorul respectiv chiar traduce sau inventează ceva sau scoate ceva).

3. Rugăciunea ortodocșilor împreună cu ereticii îi întinează pe ortodocși sau nu (cazul părinților Efrem de la Mestecăniș și Ieronim, care ani de zile au făcut-o continuu)?

4. Scopul îngrădirii de ecumenism este să fim din ce în ce mai mulți (ca număr de persoane) sau să nu avem nicio comuniune liturgică cu niciun eretic, mai vechi sau mai nou (accent pe erezia neo-visarionistă)?

5. Care este atitudinea ortodoxă față de cei care spun că nu mai există lucrarea harului în Biserica Ortodoxă Română (idee care încă face „pui” prin mințile unora)?

Cred că sunt subiecte majore, care merită soluționate (nu de noi, ci doar noi să ne asumăm învățătura Bisericii despre ele sau în legătură cu ele) o dată pentru totdeauna.

Cele 5 subiecte pe care le propun cei care ar vrea să ne întâlnim rog să îmi fie trimise (cu cel puțin o săptămână înainte de o dată a întâlnirii stabilită de comun acord) pe mail: ciprioan@yahoo.com (desigur, cu confirmare scrisă de primire din partea mea).

Subliniez faptul că răspunsurile publice la cele 22 de acuzații personale aduse mie în 2021 au fost date de subsemnatul la Sinaxa de la Sâmbăta (înregistrare audio disponibilă oricui, dacă apelează exact la cei care tot vin cu acuzațiile la adresa mea), deci acele subiecte sunt încheiate, mi-am cerut iertare unde și dacă am greșit, iar la Sinaxă nimeni nu a mai avut de obiectat absolut nimic la răspunsul meu dat, ci toți am dat o Mărturisire de credință comună (pe care nu o făceam dacă nu aveam credință comună, logic, nu?).

Consider că lipsa unui răspuns concret – până la finele Postului Mare al anului 2022 – la invitația de mai sus ar reprezenta anularea prin neprezentare a dispoziției la dialog ortodox la cei care – cu furie constantă – au lansat-o pe toate căile ce le-au stat la dispoziție. Nu e nicio grabă, însă vremea bârfelor pe internet la adresa mea ar fi bine să se încheie (dacă se vrea), că tot intrăm – cu dreptul – în Postul Mare, așa să ne ajute Bunul Dumnezeu!

Cu Dumnezeu înainte și post cu folos tuturor!

pr. Ciprian-Ioan Staicu

PS – acest mesaj este răspunsul meu la acuzația că nu aș dori dialog sau că m-aș teme de acesta (cine mă cunoaște personal știe 100% că dialogul – dar niciodată compromisul – reprezintă esența permanentă a lucrării mele preoțești și teologice ortodoxe). Dimpotrivă, ar fi cazul să existe unul, dar în limitele cele bune ale cunoașterii teologice biblice și patristice, ale demnității și ale respectului reciproc (dacă tot spunem că suntem ai lui Hristos și Lui slujim, nu tatălui minciunii).