Asociația ”Prietenii Sfântului Efrem cel Nou”

"Viaţa noastră pe pământ este ca o carte pe care o scriem noi, fiecare, prin faptele noastre, prin cuvintele noastre şi prin gândurile noastre. Cât suntem încă în viaţa aceasta putem reveni asupra a ceea ce am scris cu fapta, cu vorba sau cu gândul. Prin pocăinţă, prin îndreptare, prin începutul bun, corectăm capitole din viaţa noastră, fraze întregi din cartea vieţii noastre, exprimări greşite! Dar, atunci când s-a încheiat viaţa noastră pe pământ se pune sigiliu pe cartea vieţii noastre şi nu mai putem îndrepta nici capitolele, nici frazele, nici cuvintele, ci rămân aşa cum ne-a găsit ceasul morţii şi ziua judecăţii" (Sfântul Isaac Sirul)

S.P.O.R. – prima organizație schismatică anti-B.O.R. după sinodul din Creta? Sau urmașă a B.O.R.? Sau ce anume?

Acest scurt articol va avea două caracteristici:

a) nu va avea imagine însoțitoare, căci nu ne dorim răzvrătirea nimănui, care să se simtă lezat că a fost luat „în vizor”;

b) este scris cu durere, dar și cu responsabilitatea că adevărul trebuie spus până la capăt.

Așadar, după momentul Creta s-au cristalizat trei direcții (ar mai fi și a patra, dar ea este de fapt un sens giratoriu: preoții ecumeniști care stau pe loc și… dorm):

1) mult trâmbițata „părtășie la erezie”, inițiată în spațiul grecesc de pr. Theodor Zisis (care s-a ferit aproape un an – după iunie 2016 – să oprească pomenirea ierarhului eretic, iar pentru a se justifica a inventat această teorie, iar când a oprit pomenirea, a oprit și slujirea Liturghiei și în final a ajuns din nou la loc… sigur, adică la Bănceni, reluând pomenirea unui alt ierarh eretic), iar la noi de M.S. Chirilă cu ascultătorii lui fideli: pr. Grigorie Sanda și pr. Claudiu Buză, iar în prezent s-au „cristalizat” sub oblăduirea vlădicului Longhin Jar (așa-numitul „cer pe pământ”, cum definea pr. Claudiu Buză zilele trecute slujirea lor recentă la Bănceni dispărând în abisurile uitării, căci a fost retras de pe toate site-urile de propagandă chirilistă). Această idee a fost combătută pe larg de părinții athoniți și de subsemnatul, înfricoșând pe auto-intitulatul „teolog” (fără alte studii teologice decât o teză de licență ecumenistă – a se vedea CV-ul lui MSC, dacă nu cumva și acela …a dispărut ) astfel încât a ajuns să vorbească de o „isterie” iscată împotriva ideilor sale (de fapt analiza chirurgicală a pr. Spiridon de la Schitul Rădeni l-a lăsat pe MSC fără absolut nici o replică valabilă sau validă).

2) Ideea inexistenței harului în BOR, a morții BOR (sau mai degrabă a faptului că toți ecumeniștii au ieșit din B.O.R. și singurii ei membrii mai sunt adepții acestor idei de mai jos), a calendarului vechi ca dogmă, care s-a cristalizat sub forma S.P.O.R. (un „sobor” alcătuit numai din preoți, care probabil nu va avea nevoie de episcopi, ei fiind „singurii ortodocși rămași în România” – așa o fi?) Cei 4 membrii marcanți prezentați pe net sunt părinții: Ioan Miron (între timp sfinția sa, în răspunsul de mai jos, s-a dezis), Onisim Banu, Claudiu Vasile Maria și personajul în reverendă Tudor. Începuturile acestui S.P.O.R. au constat în sărbătorirea de către părintele Onisim Banu a celor două calendare simultan, în mod viclean, fără știrea credincioșilor, doar cu complicitatea unei ucenice de la strană. La orice încercare de chemare la dialog a răspuns negativ, iar mai nou afirmă că merge după Sfinții ruși (cei mai vechi, majoritatea greci – fără vina lor că au avut această origine – adică toți participanții la cele 9 Sinoade Ecumenice oare nu trebuie luați în seamă?). În Duminica Ortodoxiei (2018) au trecut pe calendarul vechi.

Mi-a ajuns atunci la urechi știrea că au dat și niște anatheme noi. Am sunat (de fapt am trimis un sms) un fost fiu duhovnicesc, pe nume Spirea Bătăiosu (așa îl cheamă, nu e o glumă; Domnul să îi dea sănătate), care între timp s-a afiliat acestei mișcări și am întrebat referitor la noile anatheme, însă nici un răspuns. Așa a vrut Dumnezeu ca domnul Spirea să sune un fiu duhovnicesc de-al meu – fără să știe însă el acest amănunt – și să încerce să îl atragă de partea S.P.O.R., accentuând că în Duminica Ortodoxiei au fost dați anathemei de către pr. Ioan Miron (mai jos este răspunsul prin care părintele infirmă aceasta) toți cei care cred că mai este har în B.O.R. (sau mai degrabă pe toți cei care susțin că din B.O.R. mai fac parte și alții decât susținătorii acestei teorii), inclusiv pe părinții de la Rădeni, pe Gheron Sava și pe subsemnatul.

Întrebarea mea este simplă: „ne-ați dat anathemei nominal sau nu? Dacă nu aveți nimic de ascuns, dați-ne un răspuns fără echivoc.”

Oricum, și fără numele noastre, situația este clară: S.P.O.R. este prima mișcare schismatică din România ruptă oficial de Biserica Ortodoxă Română – cu pretenția că de fapt S.P.O.R. este B.O.R. (rog pe pr. Claudiu Buză, care de luni de zile flutură amenințător ideea „îndreptării lui Staicu spre schismă” să revină la realitate și să abordeze S.P.O.R.-ul).

3) A treia direcție este cea urmată de majoritatea părinților, monahilor și mirenilor din România, Basarabia, Grecia, Serbia etc: rămânem fii ai Bisericii Ortodoxe în care ne-am născut; ne-am îngrădit de erezie pentru că nu vrem să ne întinăm cu Tainele ecumeniștilor, așteptăm convocarea unui Sinod care să anatematizeze panortodox sau ecumenic această panerezie și NU NE CRISTALIZĂM SUB NICI UN FEL, NICI CA ORGANIZAȚIE, NICI CA BISERICA PARALELĂ, NICI SCHISMĂ, ci acceptăm să fim prigoniți, ca o cinste pentru numele lui Hristos.

Așteptăm cu sinceritate și interes viu răspunsul clar al părintelui Ioan (din convorbirea avută azi cu o altă fiică duhovnicească a lui reies idei în neconcordanță, chiar în opoziție cu cele expuse de dl Spirea – Domnul să îi păzească sănătoși pe toți; însă nu e de bun augur să fie un singur păstor și să înțeleagă ucenicii în moduri diferite-opuse ceea ce el spune).

Post cu folos!

pr. Ciprian Staicu

 

Update:

Părintele Ioan Miron mi-a trimis pe mail următorul răspuns, pentru care îi mulțumesc:

„Doamne ajuta. Nu am legatura cu niciun SPOR, cine a pus poza mea acolo trebuie intrebat in legatura acest titlu pe care l-a pus acelui site. Eu personal nu fac parte din nicio organizatie nici din SPOR nici din alta si nu sunt de acord cu asa ceva. Eu m-am intors la calendarul cel adevarat si atat. Nu am contestat niciodata harul celor care sunt „pe nou” si nu am spus niciodata ca in BOR nu este har, am spus doar ca ereticul nu are har. Nu am dat anatemei nici pe parintii de la Radeni si nici pe sfintia voastra si nici pe gheron Sava. Am raspuns pt ca sa clarific fata de sfintia ta treaba asta. In nadejdea ca m-am facut inteles, ma rog Domnului ca sa ne lumineze. Doamne ajuta.”

Așadar, înțelegem că:

a) pr. Ioan Miron nu are nici o legătură cu S.P.O.R.;

b) pr. Ioan s-a întors la calendarul vechi;

c) „Nu am contestat niciodată harul celor care sunt „pe nou” și nu am spus niciodată că în BOR nu este har, am spus doar ca ereticul nu are har;

d) „Nu am dat anatemei nici pe părinții de la Rădeni și nici pe sfinția voastră și nici pe gheron Sava.”

 

Concluzie: toată problema se reduce la ce anume învață Biserica, dacă există vreo diferență referitoare la ereticii necondamnați la nivel ecumenic și cei condamnați, dacă există vreo întinare prin erezie sau erezia însăși anulează în mod automat preoția cuiva, iar o judecată sinodală nu mai este necesară. Aici este diferența între viziunea părintelui Ioan și ceea ce învață părinții athoniți (pe cea din urmă, în urma studiului și a rugăciunii, mi-o asum). Voi continua studierea scrierilor patristice și argumentele în sprijinul adevărului vor fi prezentate pe larg, fără hotărâri care s-ar putea dovedi pripite. (pr. Ciprian)